Maksutavoissa on rajoituksia 20.12.-31.12 välisenä aikana verokantamuutosten vuoksi.
Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Viidakon laeista rakentavaan riitelyyn

Kirjoittanut: Julia Pöyhönen ja Heidi Livingston - 30.9.2021

Lasten keskinäiset suhteet tarjoavat tärkeitä tilaisuuksia opetella sosiaalisia taitoja.

Lapset tarvitsevat aikuisten apua siinä, että he oppivat purkamaan erimielisyyksiä rakentavalla tavalla. Ilman aikuisen tukea lapset turvautuvat herkästi viidakon lakeihin: vahvin voittaa ja heikompi joutuu taipumaan.

Aikuisen ei kuitenkaan tarvitse astella pulmatilanteeseen erotuomarin roolissa vaan auttaa käsittelemään tilanne rakentavan riitelyn askeleita noudattaen ja kannustaa lapsia itse löytämään ratkaisu riitaansa. Jo pienelle lapselle voi mallintaa rakentavan riitelyn askeleita, vaikka lapsi ei vielä itsenäisesti osaisi sanoittaa tarpeitaan ja tunteitaan.

Kun autat lapsia noudattamaan rakentavan riitelyn askeleita, on tärkeää, että jokainen lapsi tulee kuulluksi. Riitatilanteissa ensimmäinen askel on usein rauhoittuminen esimerkiksi vetäytymällä, sillä toista ei voi asettua kuuntelemaan, kun tunteet ovat tunnelämpömittarin punaisella alueella.

Keskusteluun voidaan palata, kun kaikki osapuolet ovat riittävän rauhallisia. Jokaisella on oikeus ilmaista oma näkemyksensä tilanteesta sekä tunteensa ja tarpeensa vuorotellen ilman keskeytyksiä.

Auta tarvittaessa tunteiden tunnistamisessa ja sanoittamisessa ja muista, että tunne on aina kokijalleen tosi emmekä voi toisen puolesta arvioida, mitä tunteita missäkin tilanteessa voi tai pitäisi tuntea. Toisen tunteiden ja tarpeiden kuuleminen auttaa syventämään ymmärrystä ihmisten erilaisista kokemusmaailmoista ja vahvistaa empatiaa osapuolten välillä. Tämä lähentää lapsia ja auttaa heitä tulemaan paremmin toimeen keskenään. Siksi rakentavassa riitelyssä tunteiden ja tarpeiden ilmaiseminen ovat niin tärkeitä.

Kun kumpikin lapsi on kertonut oman näkökulmansa ja on ongelmanratkaisun aika, auta heitä ideoimaan useita ratkaisuvaihtoehtoja. Näin he oppivat, että tilanteissa on aina monta tapaa toimia, ja heidän on itse mahdollista vaikuttaa lopputulokseen. Eri ratkaisuvaihtoehtojen kirjoittaminen listaksi on voimakas viesti, vaikka lapset eivät vielä osaisi lukea. Valitkaa sellainen ratkaisu, josta jää kaikille osapuolille hyvä mieli.

Riitatilanteiden käsitteleminen rakentavan riitelyn askeleita noudattaen vie hieman aikaa, eikä arjessa ole aina mahdollista toimia tämän kaavan mukaan. On kuitenkin palkitsevaa, miten nopeasti lapset oppivat itsenäisesti noudattamaan rakentavan riitelyn askeleita. Silloin aikuisen väliintuloa ei edes aina tarvita. Ennen kaikkea lapset oppivat tärkeän sosiaalisen taidon, josta on heille tulevaisuudessa hyötyä monenlaisissa ihmissuhteissa.

Julia Pöyhönen ja Heidi Livingston ovat lasten kehitykseen ja vanhemmuuden tukemiseen erikoistuneita psykologeja. Heidän luotsaamansa FamilyBoost-yritys on saanut laajasti kiitosta työstään lapsiperheiden ja ammattilaisten tueksi. Heiltä on ilmestynyt Fanni ja kiukkuiset kaksoset -satukirja, joka on jatkoa suositulle Fanni-tunnetaitosarjalle.

TUTUSTU LISÄÄ FANNI JA KIUKKUIST KAKSOSET -KIRJAAN.

Artikkelin avainsanat:

fanni, rakentava riitely

Arkisto:

2024

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Heinäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Tammikuu

2023

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Joulukuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.