Kuvataideleikki —Ideoita luovaan varhaiskasvatukseen -kirja sisältää noin sata ideaa varhaiskasvatuksen kuvataidetoiminnan inspiraatioksi ja rohkaisee kasvattajaa toteuttamaan leikkiin ja luovuuteen perustuvaa taidekasvatusta.
Kirjaan on koottu innostavia tehtäviä kuvataiteen eri osa-alueilta. Toiminta tukee lapsen visuaalisen ilmaisun kehittymistä sekä kokonaisvaltaista kasvua noudatellen valtakunnallista Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita (Opetushallitus 2022).
Kirjan tehtävät ovat kuitenkin vain esimerkkejä, eikä niitä ole tarkoitettu noudatettavan pilkuntarkasti. Kun kasvattaja tuntee lasten kiinnostuksen kohteet, hän voi ammentaa niistä teemoja kuvataiteelliseen toimintaan ja käyttää kirjaa suunnittelun tukena.
Kirjaan valitut ohjeet ovat helppoja toteuttaa, ja tarvittavat materiaalit ovat edullisia ja vaivattomasti saatavilla. Kauniiden kuvien ja söpöjen askartelujen sijaan tärkeää on suunnitella toimintaa siten, että se jättää tilaa ensisijaisesti lasten omille ideoille ja uteliaisuudelle.
Lapsen aktiivista roolia korostavassa ajattelutavassa tekeminen on merkityksellisempää kuin lopputulos. Lapsilähtöisyys ja leikki eivät suinkaan tarkoita sitä, etteikö toiminta olisi tavoitteellista.
Kirjan ohjeet on suunniteltu siten, että ne tukevat laaja-alaisesti lapsen persoonallisen ilmaisutavan sekä taidetaitojen kehitystä.
Varhaiskasvatuksessa jokaisella tulisi olla mahdollisuus kartuttaa perustaitojaan kuvataiteen tekniikoista ja välineistä — muovailla, maalata, rakentaa, piirtää, katsoa ja kokea.
Osa lapsista suuntautuu omaehtoisesti taiteen äärelle ja kehittelee spontaanistikin rikasta kuvallista ilmaisua. Olisi kuitenkin tärkeää, että ihan kaikki lapset voisivat tuntea iloa ja saada oivalluksen kokemuksia kuvataidetoiminnan äärellä.
Luova toiminta voi olla lapselle merkittävä voimavara. Taiteen kautta lapsella on mahdollisuus tuoda näkyviksi tunteitaan ja kokemuksiaan sekä kuvata ympäröivää maailmaa omasta näkökulmastaan. Taidetoiminta voi tarjota kasvattajalle arvokkaan kurkistuksen lapsen sisäiseen maailmaan ja mahdollisuuden tukea lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja hyvinvointia.
Päiväkodissa toteutettava kuvataidekasvatus on yhdessä ihmettelemistä, tutkimista, leikkiä ja keksimistä. Kiireisen arjen keskellä tarvitaan tilaa ja aikaa luovuudelle. Kasvattajalta vaaditaan ennen kaikkea uteliaisuutta ja innostusta — hän voi esimerkillään osoittaa, että taide kuuluu kaikille.
Kaikkea kannattaa kokeilla rohkeasti, ja erehtyäkin voi.
Esimerkkisivu:
Iisa Juva on koulutukseltaan varhaiskasvatuksen opettaja, kasvatustieteen maisteri ja värikylpyohjaaja. Hän toimii taidekasvattajana, opettaa eri-ikäisiä lapsia ja kirjoittaa.
Emma Rapala on kasvatustieteen maisteri ja opettaja, joka innostaa kuvataiteen äärelle sosiaalisessa mediassa Leikki leikkinä -tilillä.
Iisa Juva & Emma Rapala
Kuvataideleikki
Ideoita luovaan varhaiskasvatukseen
Savipalasta muovautuu spiraalille kiertynyt käärme, ja leikkieläimet muuttuvat mielikuvituksellisiksi veistoksiksi. Lasten kuvataidetoiminta on parhaimmillaan innostavaa tutkimista ja leikkiä!
Kuvataideleikki on kattava käsikirja varhaiskasvatuksessa toteutettavan kuvataidekasvatuksen tueksi. Leikkiä, tutkimista ja lasten osallisuutta painottavat ideat ohjaavat monipuoliseen kuvalliseen ilmaisuun ja tarjoavat työkaluja myös kuvien tulkintaan ja ympäristön havainnointiin.