Taiteet ja leikki rikastavat lapsen mielikuvitusta ja antavat tilaa luovalle ajattelulle ja yksilöllisille mielenmaisemille. Taiteen äärellä koetut elämykset ja keskustelut opettavat lasta näkemään, että maailma on moninainen ja erilaiset, yhtä arvokkaat tulkinnat ja ajatukset voivat käydä vuoropuhelua keskenään ilman että toinen olisi toista oikeampi.
Ilmaisun ilo -teos on syntynyt tarpeesta luoda monipuolinen taidekasvatuksen käsikirja taito- ja taidekasvatuksen eri muodoista. Teos jakaa uusinta tutkimusperustaista tietoa varhaiskasvatus-, esi- ja alkuopetusiässä olevien lasten taidekasvatuksesta, sen tilasta ja kehittämiskohteista Suomessa.
Kirjan monet artikkelit vahvistavat kokonaisvaltaista varhaiskasvatuksen sekä esi- ja alkuopetuksen taito- ja taidepedagogiikkaa, joka liittyy vahvasti lapsen ilmaisuun ja leikkiin. Artikkelit kuvaavat monipuolisesti taito ja taidekasvatukseen liittyviä lähestymistapoja ja menetelmiä vahvistaen opettajina toimivien omaa pedagogista ajattelua.
Taidekasvatus tulee nähdä itsessään arvokkaana toimintana, joka luo yksilöllisiä ja yhteisöllisiä elämyksiä ja iloa yhteisöön sekä toimii rakentavana keinona oppia myös muita oppimisen alueita.
Teoksen tavoitteena on välittää tietoa siitä, miksi taito ja taidekasvatus on niin olennaista lapsen kehitykselle, oppimiselle ja hyvinvoinnille juuri varhaisvuosina ja alakouluiässä. Tarkoituksena on jakaa tutkimuspohjaista tietoa ja sovellusesimerkeillä rohkaista jokaista varhaiskasvatushenkilöstöön kuuluvaa sekä esi ja alkuopetuksessa toi mivaa kehittämään taidepedagogista ajatteluaan ja taitojaan lasten taidekasvatuksen toteuttamiseksi ja taidekasvatuksen aseman vahvistamiseksi.
Taide on yksi äärettömän tärkeä aineellisen ja aineettoman kulttuurisen kestävän kehityksen muoto, jota tulee ihmiskunnan jokaiseen kulttuuriin kuuluvan opettajan ja kasvattajan yhdessä lasten kanssa vaalia ja edelleen kehittää.
Ilmaisun ilo -kirjan toimittaja INKERI RUOKONEN toimii varhaiskasvatuksen pedagogiikan professorina Turun yliopistossa ja musiikkikasvatuksen dosenttina Helsingin yli opistossa. Hän on julkaissut lukuisia taito ja taidekasvatuksen tutkimuksia ja alan oppimateriaalia opettajankoulutukseen.
Kirjan muut kirjoittajat ovat alansa johtavia tutkijoita, asiantuntijoita ja kouluttajia.
TILAA KIRJA TÄSTÄ.
taidekasvatus, taidot, pedagogiikka