Tiedän kyllä, että olemme yhdessä sopineet palautteen antamisesta työkaverille. Siitä huolimatta koen kriittisen palautteen antamisen äärimmäisen epämukavaksi ja vaikeaksi.
Minusta se on jopa kohtuuton vaatimus minulle, vastavalmistuneelle opettajalle. Ei ole helppoa tulla uutena työyhteisöön ja alkaa heti huomautella tiimikavereiden puutteista. Niinpä olenkin päätynyt sulkemaan asialta silmäni ja keskityn entistä kiivaammin oman vuorovaikutukseni laatuun. Ajattelen sen paikkaavan työkavereideni toimintaa ja samalla toivon antamani mallin joskus tarttuvan heihinkin.
Olipa oma tiimi miten toimiva ja hyvinvoiva tahansa, ei ristiriidoilta koskaan voi välttyä täysin. Koska tiimin jäsenistä jokainen tekee työtään omasta persoonastaan käsin, ajautuvat uskomukset, arvot ja toimintatavat välillä vääjäämättä pisteeseen, jossa asioista on kyettävä keskustelemaan rakentavasti.
Vaikka avointa keskustelukulttuuria korostetaan puheissa kaiken aikaa, on sen ylläpitäminen käytännössä joskus sangen vaikeaa.
Jos yhdessä tiiminä olemme linjanneet, että lämmin ja lasta kunnioittava vuorovaikutus on toimintamme lähtökohta, millä tavalla huolehdimme vuorovaikutuksemme laadun arvioinnista koko toimintakauden? Entä miten otamme tiimikaverin kanssa puheeksi sen, että meidän näkemyksemme mukaan hänen vuorovaikutuksensa laatu ei olekaan linjassa yhteisten sopimusten kanssa?
Tiimikaverin heikkolaatuiseen vuorovaikutukseen puuttuminen tai hänen yhteisten sopimusten vastaisesta toiminnastaan huomauttaminen koetaan hyvin vaikeaksi. Joskus saatetaan pitkäänkin sulkea silmiä työkaverin toiminnalta ja ikään kuin pyrkiä paikkailemaan sitä parantamalla entisestään omaa toimintaa. Vaikka on ilman muuta tärkeintä keskittyä oman toiminnan arviointiin ja kehittämiseen tiimikaverien tarkkailun sijaan, kuuluu vastuu tiimikaverin toiminnasta tietyllä tapaa meistä jokaiselle.
Ei riitä, että pitää huolen vain omasta toiminnastaan. Lapset ovat aina monella tavalla alisteisessa asemassa meihin aikuisiin nähden. Juuri siksi jokaisella varhaiskasvatuksen ammattilaisella tulee olla halua, kykyä ja rohkeutta tarttua havaitsemiinsa epäkohtiin.
Huomio kääntyy esihenkilön toimintaan. Monella tavalla juuri esihenkilön omalla toiminnallaan antama malli heijastuu siihen, miten palautteen antaminen toteutuu käytännössä tiimien sisällä. Mikäli esihenkilö itse välttelee palautteen antamista, on siihen vaikea kannustaa työyhteisön muitakaan jäseniä.
Vaikeiksi koettujen asioiden puheeksi ottamiseen pitää luoda selkeät raamit ja toimintaa ohjaavat periaatteet. Näitä ovat linjaukset siitä, millaisista asioista palautetta annetaan ja miten se tapahtuu käytännössä.
Tiivistettynä voidaan ajatella, että puhtaasti yksilön persoonallisuuden piirteisiin osuva palautteen antaminen on haitallista ja epäammattimaista, mutta sen sijaan hänen vuorovaikutustaidoistaan palautetta voi ja pitää uskaltaa antaa.
Yhdessä sovitaan niin ikään siitä, mikä hetki päivästä on otollinen palautteen antamiselle. Voidaanko palaute antaa heti reaaliajassa?
Välitön palaute voitaisiin antaa vaikkapa näin: ”Hei, Mirja. Minusta näyttää, että ryhmäsi lapset kaipaavat tukea leikkeihinsä. Mehän olemme sopineet, että sitoudumme leikkiin ja huolehdimme askartelujen valmisteluista myöhemmin.”
Palautteen vastaanottaminen helpottuu olennaisesti tilanteessa, jossa sanojen takaa kuultaa hyväntahtoinen viittaus me-henkeen ja meidän tiimimme yhteisiin sopimuksiin. Tällöin vastaus palautteeseen saattaa kuulostaa esimerkiksi tältä: ”Ei hitsit! Taas mun keskittyminen herpaantui. Tätä leikkeihin sitoutumista täytyykin vielä harjoitella.”
Ei ole lainkaan liian kaukaa haettu ajatus ikään kuin rakentaa yhdessä tiettyjä valmiita lauseita, joilla palautetta ainakin aluksi annetaan. Yhdessä voidaan muotoilla eräänlaisia mallilauseita, joiden avulla palautetta voidaan sekä antaa että vastaanottaa.
Jos emme koskaan ole valmiita venyttämään mukavuusalueemme raja-aitoja, saatamme juuttua vuosikausiksi näennäisesti mukavuusalueelle, jossa kuitenkin joudumme toistuvasti toimimaan vastoin syvimpiä arvojamme.
Harjoittelemalla sinnikkäästi uudenlaisia taitoja kehitymme ja kasvamme paitsi ihmisinä myös tiiminä.
Muokattu ote Liisa Ahosen kirjasta Tiimin voima varhaiskasvatuksessa
Liisa Ahosen Haastavat vuorovaikutustilanteet varhaiskasvatuksen tiimissä -webinaarikoulutus syyskuussa!
aikuisen huono käytös, tiimityö, vuorovaikutus