Tilaa uutiskirjeemme – saat 10 %:n alennuskoodin verkkokauppaamme

Lapselle kannattaa sanoittaa, ettei hän ole jännityksen tunteen kanssa yksin

Kirjoittanut: Liisa Uusitalo-Arola ja Katri Kanninen - 27.10.2021

Jännittämisen taustalla voi olla sekä synnynnäisiä ominaisuuksia että opittuja ajatus- ja kokemismalleja. Jos sinulla on taipumusta jännittää, tiedät hyvin, millaista se on: toisten huomio tuntuu pelottavalta, ja ajattelet, että sinun tapasi toimia ja olla on jotenkin nolo tai hävettävä. Jännittämiseen pätee sama kuin muuhunkin ylivirittymiseen: havaintokenttä kapeutuu ja huomio kääntyy ulkomaailmasta omaan itseen. Kun huomio on vahvasti omassa itsessä, kuvittelemme, että olemme myös toisten huomion keskipisteessä. Tämä ei pidä paikkaansa, mutta jännittyneenä ajatuksesta on vaikea irtautua. Jos on temperamentiltään herkkä, havainnoi myös itseään ja toisten ilmeitä ja eleitä enemmän. Jännittämiseenkin liittyvillä toimintatavoilla on tapana vahvistaa itseään kehämäisesti. Kun seuraa kehon reaktioita, virittyy fyysisesti. Virittyneessä tilassa on entistä hankalampi laittaa ajatuksia ja arveluita syrjään.

Jännittämiseen liittyy usein vaativuutta ja häpeän tunnetta. Jännittämistä kokeva odottaa itseltään paljon tai ajattelee muiden odottavan. Toiset vaikuttavat vaativilta ja kriittisiltä, ja sellaista on myös oma sisäinen puhe. Jännittämistä kokeva vertaa itseään toisiin, ja tässä valossa oma itse näyttäytyy säännönmukaisesti huonompana kuin muut. Usein jännittäminen kytkeytyy huonoon itsetuntoon eli siihen, että suhde itseen on yleisesti vaativa, kielteinen, arvioiva ja tuomitseva.

Viisi ajatusta, jotka voivat auttaa sinua tai toista ihmistä jännityksen tunnetta kokiessa:

1. Jännityksestä ei kannata pyrkiä eroon. Välttelystä tulee helposti ongelma, joka ylläpitää itseään ja rajoittaa ajattelua, toimintaa ja koko elämää.

2. Anna itsellesi lupa olla sellainen kuin pohjimmiltasi olet. Jännittämisen tunteen kokemisessa ei ole mitään väärää.

3. Keskity todellisiin ajatuksiin itsestäsi. Et ole huonompi kuin muut.

4. Et ole yksin jännityksesi kanssa. Moni kokee jännityksen tunnetta ja tekee asioita siitä huolimatta.

5. Rohkea ei ole se, joka ei pelkää, vaan se, joka pelkää ja tekee silti.


Teksti on koottu Liisa Uusitalo-Arolan ja Katri Kannisen uutuuskirjasta Terapian tarpeessa?

Tämän kirjan avulla opit ammattilaisen keinot oman elämäsi tutkimiseen ja toistuvien asioiden havaitsemiseen. Kun näet, mitä pinnan alla tapahtuu, sinun on paljon helpompi huomata, mitä voisit tehdä toisin. Läheskään aina se ei ole sitä, mitä luulisi! Ymmärrys on tie muutokseen. Tämä kirja auttaa sinua kokemaan sen omassa elämässäsi.

TILAA KIRJA TÄSTÄ.

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.