Maksutavoissa on rajoituksia 20.12.-31.12 välisenä aikana verokantamuutosten vuoksi.
Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Matikkakärpäsen puraisun jälkeen lasten positiivisen suhteen vahvistaminen matematiikkaa kohtaan alkoi käydä kuin leikiten

Kirjoittanut: Outi Kosunen - 11.1.2024

Mitä varhaiskasvatuksen matematiikka on? Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen matematiikan sisältö ja erityisesti laajuus tuntuvat vaihtelevan paljon. Oma ajatukseni on, ettei siihen useinkaan panosteta siinä määrin, kuin mitä olisi mahdollista. Henkilökuntaa tulisi mielestäni laajasti täydennyskouluttaa, jotta henkilöstöllä olisi riittävä tietotaito ja ymmärrys matematiikan mahdollisuuksista, ja näin ollen matematiikan opettaminen olisi myös laadukkaampaa.

Henkilökunnan kouluttamisella olisi kauaskantoisia ja hyvin positiivisia vaikutuksia monen tulevan koululaisen koulun käyntiin ja elämään. On tutkittu, että varhaiset matemaattiset taidot ennustavat lasten matemaattisia taitoja myöhemmin koulussa, mutta sen lisäksi ne ennustavat myös lasten myöhempää lukutaitoa! Vaikkei työnantaja tarjoaisikaan sinulle mahdollisuutta osallistua matematiikan täydennyskoulutukseen, voit tukea lapsia ja vaikuttaa asiaan itsekin esimerkiksi lukemalla kirjan: Lasketaan leikkien — Käsikirja varhaiskasvatuksen matematiikkaan. Varsinkin jos et ole vielä ehtinyt perehtyä viimeisimpiin matematiikan opettamiseen ja oppimiseen liittyviin tutkimustuloksiin, niin sinun kannattaa ehdottomasti lukea tämä kirja, koska se pohjautuu juurikin uusimpiin tutkimustuloksiin.

Itse olen opiskellut matematiikkaa opiskeluaikojen jälkeen töiden ohella 15 opintopisteen verran sekä Turun että Helsingin yliopiston varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen matematiikan täydennyskoulutuksia sekä vielä yhden Varga-Nemei kurssin.

Kirjassa todetaan, miten monilla aikuisilla, jotka eivät ole itse hyviä matematiikassa, saattaa helposti olla kielteinen asenne matematiikkaa kohtaan. Tämä on juurikin se syy, minkä takia itse päätin lähteä matematiikan kurssille. En tosin ollut huomannut itse, että välittäisin matematiikkaa kohtaan kielteisiä asenteita, mutta koska tällaiset asenteet monesti välittyvätkin tiedostamatta, en halunnut ottaa riskiä.

Ja kun aloitin kurssin, intouduin aiheesta valtavasti. Nälkä kasvoi syödessä ja halusin koko aika vaan uusille kursseille. Ne kaikki olivat äärimmäisen mielenkiintoisia ja opettavia. Nyt voin ainakin varmaksi sanoa, etten todellakaan tule välittäneeksi mitään kielteisiä asenteita, koska suhtaudun suorastaan intohimoisesti matematiikan opettamista kohtaan. Matikkakärpäsen puraisun jälkeen lasten positiivisen suhteen vahvistaminen matematiikkaa kohtaan alkoi käydä kuin leikiten.

Matemaattinen ajattelu ja taidot eivät myöskään kehity itsestään, vaan lapset tarvitsevat siihen osaavamman ihmisen ohjausta ja opastusta leikkiessään, taiteillessaan, liikkuessaan ja tutkiessaan ympäröivää maailmaa.

Jos matikkakärpänen ei ole vielä puraissut sinua, mutta haluat kuitenkin pysyä ajan hermolla ja tietää matematiikan oppimisesta ajankohtaisimmat tuulet, Lasketaan leikkien -kirja on todella helppo tapa päästä tavoitteeseen. Se on todella käytännöllinen teos täynnä konkreettisia vinkkejä lasten kanssa käytettäväksi ja se painottuu arkiseen matematiikkaan, mikä on juurikin matematiikan opettamisen kivijalka. Sinun ei tarvitse ymmärtää matematiikan opettamiseen liittyvää pedagogiikkaa perusteellisesti, vaan pelkkä huomion kiinnittäminen laskemiseen ja matematiikkaan ympärilläsi sekä kaiken tämän sanoittaminen lapsille yksistään tekee valtavan merkityksen lapsen myöhemmälle matemaattiselle ymmärrykselle ja osaamiselle. Mutta kuten arvelen: kun alat lukea kirjaa, alkaa sinunkin nälkä kasvaa ja alat innostuneena ahmimaan lisää tietoa. Sitä varten kirja sisältääkin paljon matemaattisia leikkejä ja ongelmanratkaisuun liittyviä tehtäviä, joita voit alkaa lisäämään pikkuhiljaa ryhmäsi arkeen.

Jos matikkakärpänen on kuitenkin ehtinyt jo puraista sinua, voin vakuuttaa, että kirjasta saa paljon irti, vaikka olisit perehtynyt matematiikan opettamisen ja oppimisen maailmaan enemmänkin!

Kirjassa pohditaan väitettä, että matematiikka on kuin ilma: Sen läsnäoloa ei juuri huomaa. Tämä pitää monesti paikkansa, mutta kun ottaa hieman aikaa ja syventyy matematiikan opettamisen maailmaan, huomaakin kyseisen väitteen olevan kaikkea muuta kuin totta. On opettajan vastuulla tehdä matematiikka näkyväksi! Mitä enemmän matematiikan yhdistämistä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen arkeen miettii, sitä voimakkaammin alkaa huomaamaan lukemattomia kohtia arjessa, missä matematiikkaa saa tehtyä näkyväksi.

Nämä oivallukset ovat itselleni olleet todella innostavia. Oivallusten ei tarvitse olla suuria; ne voivat olla hyvinkin pieniä ja yksityiskohtaisia, mutta ne luovat tärkeää pohjaa lasten matematiikan kehitykselle. Ja näiden oivallusten mahdollisesta pienuudesta huolimatta niistä herää innostava ahaa-elämys, miten jälleen kerran sai yhdistettyä matematiikkaa kuin huomaamattaan lasten arkeen -ja monesti vieläpä ilman sen kummempaa suunnittelua tai virallista ”opetustuokiota”. Tässä kohtaa lausahdus: ”Pienikin voi olla suurta!” pitää täydellisesti paikkansa!

Kirjassa puhutaan myös subitisaatiosta; kyvystä tunnistaa nopeasti pieniä lukumääriä ilman yksittäistä laskemista. Aikuiset pystyvät tukemaan mm. lasten subitisaation kehitystä yksinkertaisesti kiinnittämällä lasten huomio ympäristössä oleviin lukumääriin. Matematiikan näkyväksi tekemiseen ei siis todellakaan vaadita liikaa! Kyse on enemmänkin aikuisen omasta asenteesta, halusta ja sitoutuneisuudesta. Lapset ovat myös itse luonnostaan taipuvaisia kiinnittämään huomionsa spontaanisti lukumääriin, mutta aikuisen tuella se lisääntyy. Tämä onkin tutkitusti yksi tehokkaimpia tapoja matematiikan taitojen kehittymiseen.

Aikuisten on siis hyvin tärkeää kiinnittää lasten huomio lukumääriin ja laskemiseen, mutta sitä on myöhemmin hyvä laajentaa myös kaikkeen matematiikkaan ympärillään (esim. vertailu, lukujonotaidot, mittaaminen, hahmottaminen, lukumäärän ja numeromerkin vastaavuus, yhteen- ja vähennyslaskut, sarjoittaminen jne).

Ja samalla, kun lapsi alkaa kiinnittää yhä enemmän huomiota lukumääriin missä tahansa ollessaan, alkaa aikuinen puolestaan huomaamaan matematiikan opettamisen mahdollisuuksia kaikkialla ympärillään. Näin kävi ainakin minulle.

Sanon monesti lapsille, että nyt otetaan leikisti laskulasit silmille, kun aletaan tutkia ympäristön lukumääriä. Se on lapsista hauska leikki, mutta vielä hauskempaa siitä tekee se, että myös aikuiselle nuo lasit ilmaantuvat nenän päälle hyvin nopeasti. Nimittäin kun lasien avulla alkaa ensin tietoisesti kiinnittämään huomiota lukumääriin, alkaa pian nähdä myös mahtavia matematiikan opettamisen mahdollisuuksia kuin bonuksena kaupan päälle.

Matematiikan yhdistäminen kokopäiväpedagogiikkaan onkin todella tärkeää ja palkitsevaa niin lapselle kuin aikuiselle.

Kirjoittaja:
Outi Kosunen
Varhaiskasvatuksen opettaja


Artikkelin avainsanat:

matematiikka, kirja-arviot, toiminnallinen oppiminen

Arkisto:

2024

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Heinäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Tammikuu

2023

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Joulukuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.