Koska tunnetaidot, kuten kyky tunnistaa, nimetä ja sitä kautta säädellä tunnetta, ovat pienillä lapsilla vasta kehittymässä, ylilyönneiltä ei voi aina välttyä.
Erityisesti alle kolmivuotiaiden lasten kanssa on tärkeää muistaa, että tunteet ovat lapselle itselleenkin ennakoimattomia. Välillä ne helkkyvät hellästi vain vatsanpohjassa, toisinaan ne tempaavat pienokaisen otteeseensa niin valtavalla voimalla, että hetkeksi ajan ja paikantaju katoavat. Aikuinenkaan ei voi hallita sitä, millaisia tunteita hän kohtaa elämässään. Tunteet ovat kuin pilviä. Meillä ei ole sananvaltaa siihen, millaisia pilviä tuuli kuljettaa yläpuolellemme: poutaisia vai myrskyisiä, rankkasadetta syökseviä vai lempeän hattaraisia. Sen sijaan voimme vaikuttaa siihen, miten reagoimme näihin pilviin eli tunteisiin. Pohjimmiltaan juuri tästä on kyse tunteiden säätelyssä.
Kun lapsi vasta harjoittelee sosiaalisen toimintaympäristön käyttäytymiskoodeja, hän joutuu punnitsemaan lukemattomia kertoja saman päivän aikana, ovatko esimerkiksi häneen kohdistetut eleet, ilmeet ja sanat myönteisiä vai piileekö niiden takana jotain muuta.
Huomionarvoista on, että kanssakulkijoiden aikomusten arvuuttelu on toisinaan sangen vaativa tehtävä meille aikuisillekin. Tehtävän vaativuus moninkertaistuu, kun vastaavassa tilanteessa joutuu taituroimaan pieni lapsi, jonka itsesäätelytaidot ja sosiaalinen tilannetaju ovat vasta muovautumassa. Koska tehtävä on vaativa, virheiden todennäköisyys on melko ilmeinen. Siksi aikuisen silmin näyttää usein siltä, että helposti toisille tulistuvat lapset ovat taipuvaisempia tekemään niin sanotusti virheellisiä tulkintoja. Toisin sanoen he tulkitsevat toisten lasten lähtökohtaisesti hyvää tarkoittavat lähestymisyritykset provosoiviksi tai uhkaaviksi.
Voimakas tunne voi purkautua kehollisesti esimerkiksi puremalla.
Kun tunne lapsen sisällä on suuri ja hallitsematon möykky, jota hän ei kykene ottamaan haltuunsa, se purkautuu usein kehollisesti. Kyseessä voi olla yhtä hyvin suuttumus tai pettymys kuin ilo ja innostuminenkin. Tällaisesta tunteen pakkaantumisesta on usein kyse pienten lasten fyysisiksi kanavoituvissa reaktioissa, muun muassa puremisessa. Kun tunteelle ei ole vielä sanoja ja kun se täyttää koko kehon sekä mielen, lapselle saattaa tulla voimakas tarve purra. Puremalla lapsi voi siis yhtä hyvin vapauttaa niin aggressiotaan kuin myönteisimpiäkin tunteitaan. Voimakas pureminen auttaa joitakin lapsia palauttamaan yhteyden omaan kehoonsa ja juurtumaan taas tähän hetkeen.
Vaikka pureminen ja lyöminen on aina väärin, pienestä lapsesta ei saisi koskaan puhua väkivaltaisena lapsena, lyövänä lapsena tai nyrkkisankarina. Luomme todellisuuttamme sanoillamme, uskoimmepa sitä itse tai emme.
Sanat määrittävät voimakkaasti suhtautumistamme lapseen.
On eri asia puhua nyrkkisankarista kuin lapsesta, joka harjoittelee itsesäätelytaitoja. Ensimmäisessä sananvalinnassa koemme, että ”ongelma” on lapsessa. Lapsessa itsessään on siis jotain vikaa, jota ympäristö pyrkii ikään kuin korjaamaan lapseen yksilöllisesti kohdistettavilla menetelmillä.
Kun puhutaan itsesäätelytaitoja harjoittelevasta lapsesta, on hyvä ymmärtää, että lapset kasvavat ja kehittyvät ennen kaikkea sosiaalisessa vuorovaikutuksessa. Tämä näkemys ohjaa suuntaamaan huomiota siihen, että lapsen ympäristön tulee kehittyä, jotta lapsi saa parhaan mahdollisen kasvualustan karttumassa oleville taidoilleen. Muutoksen avaimet ovat siis ennen kaikkea aikuisen toiminnassa.
tunnetaidot, untuvikot, alle kolmevuotiaiden pedagogiikka, itsesäätely, pureminen