”Alkaako lukutaito A:sta? Ei, vaan sylistä”, kirjoittaa lasten- ja nuortenkirjallisuuden asiantuntija Päivi Heikkilä-Halttunen (2015). Tämä on yksi lempilauseitani.
Yhdessä vietetyt hetket sanojen ja kirjojen parissa ovat kultaakin kalliimpaa pääomaa, joka kasvattaa lasta kohti lukevaa elämäntapaa.
Aikuisen ja lapsen välisessä vuorovaikutuksessa syttyy rakkaus kieleen. Rakkauden siemeniä kylvetään jo odotusaikana, kun vanhemmat loruttelevat ja laulavat lapselle. Lapsen kasvaessa mukavat lukuhetket, joissa lapsi saa kokea olevansa aktiivinen toimija, muodostavat lämpimiä tunnemuistoja. Lukuhetkiin yhdistetty sanataide puolestaan vahvistaa lapsen osallisuutta ja innostaa häntä tuottamaan omia tekstejä ja tarinoita — ilmaisemaan itseään.
Mitä sanataide on? Sanataide voi olla melkein mitä tahansa sanoihin, kieleen ja kertomiseen liittyvää toimintaa. Sanataiteen sateenvarjon alla on lupa leikkiä ja taiteilla sanojen lisäksi musiikin, kuvallisen ilmaisun ja liikkeen avulla.
Sanataiteen tavoitteena on ruokkia ja rohkaista mielikuvitusta sekä antaa luovia välineitä verbaaliseen itseilmaisuun. Kun lapsi saa puuhailla leikkisässä ilmapiirissä sanojen, kielen ja tekstien parissa, hänellä syntyy niihin henkilökohtainen suhde ja niistä tulee merkityksellisiä. Merkityksellisyys puolestaan ruokkii motivaatiota, mikä on myönteisen kehän polttoaine.
Uuden Rapina-apina-kirjan tavoitteena on
1. rikastaa lapsen ja aikuisen yhteistä lukuhetkeä vuorovaikutteisilla elementeillä
2. ravita lapsen ja kasvattajan mielikuvitusta sanataiteen avulla
3. lisätä kasvattajien tietoisuutta sanataiteen mahdollisuuksista lukutaitotyön aisaparina.
Tässä yksi kiva tehtävä kirjasta:
Asettele näytille mahdollisimman monenlaisia vihanneksia ja hedelmiä. Myös lehdestä leikatut kuvat soveltuvat. Tutkikaa yhdessä, millaisia värejä ja muotoja vihanneksissa ja hedelmissä on.
Jokainen lapsi valitsee kolme tunnetta ja jokaiseen tunteeseen sopivan värin ja vihanneksen tai hedelmän. Yhdistäkää väri ja vihannes, jolloin saatte aikaan mielenkiintoisen metaforan.
Esimerkiksi:
• Ilo on keltainen omena.
• Kateus on violetti luumu.
• Rakkaus on vaaleanvihreä keräkaali.
Ei haittaa, vaikka lauseista tulee hassujakin. Mitä tapahtuu, jos lauseita muokkaa siten, että porkkanasta tulee sininen ja tomaatista valkoinen? Millaisia mielikuvia herää? Voivatko mielikuvitusmaassa vihannekset ja hedelmät olla outoja?
Kirjoittakaa lauseet puhtaaksi tietokoneella. Lauseet kirjoitetaan allekkain, jolloin teksti näyttää runolta. Tulostakaa runot, leikatkaa ne sopivan kokoisiksi ja liimatkaa värikkäälle pahville. Runoista voi tehdä seinälle runonäyttelyn.
Mirkka Auvinen & Susanna Sinivirta (kuv.)
Rapina-apina
Kutkuttavaa sanataidekasvatusta lapsille
Sanataiteella voidaan luoda pohjaa kielitajun, sanavaraston ja lukutaidon ja -innon kehittymiselle. Lukuhetkiin yhdistetty sanataide vahvistaa lapsen osallisuutta ja innostaa häntä ilmaisemaan itseään omien tekstien ja tarinoiden avulla.
Rapina-apina koostuu samaistuttavista arjen tarinoista ja kuhunkin tarinaan liittyvistä sanataideharjoituksista, joissa leikitään ja taiteillaan sanojen lisäksi musiikin, kuvallisen ilmaisun ja liikkeen avulla.
sanataide, lukemaan innostaminen, harjoitukset, vinkkipankki