Jäsenemme kertoo
"Luottamussuhteen rakentuminen lapseen antaa minulle voimia jaksaa työssäni", sanoo varhaiskasvatuksen opettaja Maija Madsen. Hän sanoo, että varhaiskasvatuksessa on välillä hyvinkin haastavia päiviä. Haastavissa tilanteissa tulee pysähdeltyä ja pohdittua, miten tilannetta voi ratkaista eri tavalla, jos aiempi lähestymistapa ei ole toiminut. "Koen, turhauttavaksi, jos tilanteen ratkaisemiseksi ei löydy keinoja. Maija kertoo, että hän saa ammattikirjoista usein paremman ymmärryksen siitä, miksi lapsi käyttäytyy tietyllä tavalla ja paremmat keinot kohdata hänet.
Hänen mielestään on hyvin palkitsevaa, kun saa luotua yhteyden lapsiin ja huomaa, että he alkavat luottamaan. "Sama koskee lapsia, jotka ujostelevat. On tosi voimaannuttavaa, kun huomaa, että on saanut heidän luottamuksensa ja he esimerkiksi tulevat syliin tai antavat halin."
Maijalle yksi työssä jaksamisen kulmakivi on muistaa miten merkityksellistä työ varhaiskasvattajana on lasten hyvinvoinnille ja kehitykselle. Varhaiskasvatuksen ammattilainen pääsee luomaan mahdollisimman hyvät edellytykset lapsien oppimiselle. "Iso vastuu, mutta myös hyvin palkitsevaa", täsmentää Maija.
Maijan mielestä parasta työssä on, se että saa käyttää luovuuttaan. "Olen aina ollut hyvin luova ihminen — tykkään soitella musiikkia, piirtää, neuloa, valokuvata jne. Minulle on ollut hyvin tärkeätä, että työssä on tilaa luovuudelle ja että siihen rohkaistaan", Maija kertoo. Hän pitää myös siitä, että varhaiskasvatuksessa on mahdollista kehitellä ja kokeilla erilaisia menetelmiä. Toiminnan suunnittelu on yhteistyötä lapsien kanssa. "Lapsien osallistaminen on hauskaa puuhaa ja tuo aivan uusia näkökulmia esille!", huomauttaa Maija.
Ammattikirjat ovat Maijalle keino kehittää itseään ammattilaisena. "Luen ammattikirjoja saadakseni uusia näkökulmia, ymmärrystä, keinoja ja työkaluja omaan työhöni." Hän kertoo, että omaa toimintaa tulee peilattua ja pohdittua eri tavalla, kun on jotain, mihin sitä peilata. "Lukemalla ammattikirjallisuutta tulee kyseenalaistettua omaa toimintaa, muutettua sitä ja sitä kautta kehityttyä ammattilaisena."
Maija on Varhaiskasvatuksen Tietopalvelun jäsen. "Olen ollut hyvin tyytyväinen Varhaiskasvatuksen Tietopalvelun jäsenyyteen. Jäsenenä saa tietoa ajankohtaisesta ammattikirjallisuudesta ja materiaaleista. Jäsenille tarjotaan myös kirjallisuutta ja materiaaleja jäsenhintaan, jota itse olen hyödyntänyt paljon."
Pari kysymystä Maijalle ammattikirjoista
Minkä ammattikirjan olet viimeksi lukenut?
Luin viimeksi Riikka Riihosen ja Minna Koskisen kirjoittaman kirjan
Kuinka kiukku kesytetään? Lasten aggressiokasvatus.
Kirjassa avattiin hyvin mitä aggressio on, mistä se voi johtua ja miten lasten tunnesäätelytaitoja tuetaan. Vaikka puhutaan siitä, että ei ole pahoja tunteita, huomasin kuitenkin kirjaa lukiessa, että en ollut sisäistänyt asiaa täysin. Tärkeä oivallus oli itselleni se, että kaikilla tunteilla, myös aggressiolla, on oma tarkoituksensa.
Mitä muuta suosittelet Varhaiskasvatuksen Tietopalvelun valikoimasta?
1. Katri Kirkkopellon
Piki-sarjaa.
Piki-sarja on ollut hyvä ja monipuolinen kokonaisuus, josta lapset ovat tykänneet kovasti. Olen tykännyt erityisesti sarjan tehtäväkirjoista ”Mun ja sun juttu!” ja ”Meidän juttu!”. Tehtäväkirjoissa joka luvun teema on avattu sekä varhaiskasvattajan että kotiväen näkökulmasta. Tehtäviä löytyy monipuolisesti ja kaikkien tehtävien kohdalla on merkattu minkä ikäisille lapsille tehtävät sopivat ja minkälaista toimintaa on kyseessä. Tehtäväkirjat toimivat hyvin Piki-tarinakirjojen kanssa, mutta myös erittäin hyvin ihan itsekseen.
2.
Ihmisen psykologinen kehitys. Kirjoittajat: Jari-Erik Nurmi, Timo Ahonen, Heikki Lyytinen, Paula Lyytinen, Lea Pulkkinen ja Isto Ruoppila.
Kirja avaa hyvin, miten varhaisvuosina tapahtuva kehitys vaikuttaa koko loppuelämään ja antaa näin ymmärrystä siitä, miksi lasten kehitystä on tärkeätä tukea. Tämä on ollut itselleni tärkeä ja silmiä avaava kirja.
Maija Madsen on sosionomi ja neuropsykiatrisen valmennuksen opiskelija sekä varhaiskasvatuksen opettaja Joensuusta.