Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Lasten pienten onnistumisten myötä rakentuu isompia onnistumisen kehiä

Kirjoittanut: Kaisa Vuorinen - 21.3.2023

Lasten oikeus on saada tunnustusta ja positiivista huomiota omien vahvuuksiensa olemassaolosta ja kehittämisestä. Aikuisen on tärkeää huomata, että lapsen monipuoliset taidot, orastava potentiaali ja ydinvahvuudet konkretisoituvat vahvuuksiksi siinä vaiheessa, kun lapselle tärkeät aikuiset havaitsevat ja sanallistavat heidän vahvuutensa. Vahvuudet ja niiden avulla kehittyminen liittyvät lapsen omaan itsearvostukseen ja siihen arvostukseen, jota hänen ympärillään olevat tärkeät ihmiset lasta kohtaan osoittavat.

Oleellista on, että lapsi saa mahdollisuuksia hyödyntää vahvuuksiaan monenlaisissa ympäristöissä. Lapsen vahvuuksia tunnistamalla voidaan vahvistaa yksilöön liittyviä suojaavia tekijöitä eli resilienssiä, kuten kokemusta omasta pärjäämisestä, riittävän hyvästä itsetunnosta ja toiveikkuutta tulevaisuuden suhteen.

Kun lapsi tutustuu itseensä ja löytää omia vahvuuksiaan, hän oppii samalla ymmärtämään maailmaa ja voi kytkeytyä siihen omien vahvuuksiensa kautta. Lisäksi lapsen onnellisuus ja hyvinvointi lisääntyvät, kun hän huomaa olevansa hyvä ja arvostettu omana itsenään.

Kaksi vahvuuslähtöistä käytännettä, jotka voit ottaa heti käyttöön:

1. Vahvuusmieli

Vahvuusmieli tarkoittaa aktiivista ja tietoista hyvän havaitsemista ja keskittymistä toimivuuteen ja onnistumisiin jokaisessa lapsessa. Luonteenvahvuuksien opettamisessa ja aktiivisessa hyvän huomaamisessa ensimmäinen askel on oman vahvuusmielen virittäminen ja sen rohkaiseminen kollegoissa ja lapsissa.

Huomaa ja nosta säännöllisesti esille se kehitys, jota lapsissa ja kollegoissa tapahtuu luonteenvahvuuksien aktiivisen käyttämisen ja kehittämisen ansiosta.

2. Vahvuuskieli

Vahvuuskieli tarkoittaa pedagogista toimintaa, jossa annetaan tarkkarajaista palautetta ja kiitetään vahvuuden näkymisestä. On tärkeää, että lapsi tietää onnistuneensa, koska käytti hyväkseen sinnikkyyttään ja rohkeuttaan, ei sattumankaupasta tai taikaiskusta. Lapselle annetaan palautetta, jonka myötä hän tulee tietoiseksi vahvuuksistaan, onnistumisistaan ja taitavuudestaan.


Lähde:
Kaisa Vuorinen artikkelissa Positiivinen kasvatus ja luonteenvahvuuksien opettaminen kirjassa
Lotta Uusitalo (toim.)
Positiivisen psykologian voima


TILAA KIRJAN UUDISTETTU PAINOS.

Artikkelin avainsanat:

vahvuudet, positiivinen kasvatus, vahvuusmieli, vahvuuskieli, positiivinen pedagogiikka

Arkisto:

2024

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Heinäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Tammikuu

2023

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Joulukuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.