”Ottaisin aina mieluummin hyvän tiimin ja hankalan lapsiryhmän kuin toisinpäin”, sanoo eräs opettaja Samuli Rannan kirjassa Kasvun juuret.
Uskon, että nyökyttelet juuri nyt kiivaasti.
Voisi ajatella, että hyvän kasvun juuret lähtevät varhaiskasvatuksessa jostain pedagogisesta menetelmästä, kenties tunnetaitojen opettelusta tai vanhempien lämpimästä kohtaamisesta. Tämäkin pitää paikkansa ja on tärkeää. Samuli Rannan uutuuskirjassa lähdetään kuitenkin liikkeelle varhaiskasvatuksen tiimistä.
Samulin tutkimukseen osallistuneet opettajat kertoivat, että hyvään tiimityöhön yhdistyvät samanaiset toisen kohtaamiseen liittyvät asiat kuin lastenkin kanssa työskentelyyn. Tärkeitä asioita ovat positiivinen vuorovaikutus, hyvät käytöstavat, kiinnostus toista kohtaan, huumori, lupa yrittää ja epäonnistua, luottamus sekä arvostus.
Tiimityöskentelyn sujuminen helpottaa työtä. Jos tiimissä on selkeitä ristiriitoja, toiminta näyttäytyy epäjohdonmukaisena ja toiminnan toteuttamiseen liittyy paljon epävarmuutta. Tiimityön ongelmat ja stressaava ilmapiiri heikentävät vuorovaikutuksen laatua ja lapsen kohtaamista tunnetasolla. Eipä aikaakaan, kun ilmapiiri heijastuu myös lasten hyvinvointiin.
On sanomattakin selvää, miten tärkeästä asiasta on kyse. Lapsien hyvä kasvu lähtee siitä, miten te tiiminä toimitte. Huomenna, kun menet töihin, katso kollegaasi ja sano: ”Oletpa mainio työkaveri.” Sen jälkeen lue lisää Samuli Rannan uutuuskirjasta!
työhyvinvointi, tiimityö, positiivinen pedagogiikka