Lukekaa ääneen tilannekuvaus, etsikää tilanteeseen sopiva tunnekuva ja nimetkää tunne. Tehtävään ei ole oikeita tai vääriä vastauksia, vaan lapsi tulkitsee tilanteita omasta näkökulmastaan ja omien kokemustensa perusteella.
Tilannekuvaukset harjoitukseen:
1. Olen menossa juhliin, joissa on paljon ihmisiä.
2. Jäätelöni tippuu maahan.
3. Olen kadottanut itselleni tärkeän tavaran.
4. Ystäväni kuuntelee huoliani.
5. Ystäväni on pahoittanut mielensä.
6. Leikin juhlissa kaverin kanssa.Vinkki! Keksikää tilanteita vuorotellen lisää. Voitte käyttää tehtävässä kirjan tunnekuvien sijaan myös Fanni-tunnetaitokortteja tai muita tunnekortteja.
Harjoituksen hyödyt lapselle:
Kun lapsi tunnistaa itsessään ja muissa herääviä erilaisia tunteita, hän voi oppia nimeämään niitä. Tunteiden nimeäminen on tärkeä taito, sillä sen avulla lapsi voi kertoa myös muille, miltä hänestä tuntuu. Vaikka voimme aina päätellä ja arvailla toisen kokemia tunteita, emme koskaan voi tietää niitä aivan varmasti. Taito sanoa ääneen omat tunteensa helpottaa muiden kanssa kommunikoimista ja auttaa muita ymmärtämään tunteiden taustalla olevia tarpeita.
Lähde:
Julia Pöyhönen — Heidi Livingston
Fanni ja suuri tunnemöykky
Tunteiden tunnistamisen ja nimeämisen harjoitteleminen
TUTUSTU LISÄÄ KIRJAAN TÄSTÄ.