Maksutavoissa on rajoituksia 20.12.-31.12 välisenä aikana verokantamuutosten vuoksi.
Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Lempeä katse, kosketus ja rauhoittava ääni auttavat palauttamaan yhteyden lapseen

Kirjoittanut: Nina Sajaniemi - 21.3.2023

Ryhmänhallinta on ajoittain hankalaa, koska ryhmässä toimivien lasten aivot väsyvät eri tahdissa. Lasten säätelyn taidoissa on huomattavia yksilöllisiä eroja, ja hyvinkin erilaiset asiat voivat aktivoida lapsen stressijärjestelmän. Jos aikuinen huomaa tämän ja tulee rinnalle säätelemään lapsen kiihtymistilaa, lapsi voi palata takaisin yhteiseen ryhmän toimintaan. Taitavan aikuisen avulla ryhmästä voi muodostua kestävä, joustava ja myönteistä sosiaalisuutta vahvistava toiminnan ympäristö.

Aikuisella on merkittävä tehtävä yhteyden palauttamisessa

Kun aikuinen havaitsee jonkun lapsen käyttäytymisessä kasvavaa rauhattomuutta, tarkkaavaisuuden herpaantumista ja mielen vaeltelua, hän voi olla varma ainakin yhdestä asiasta. Lapsi on hetkellisesti kadottanut yhteyden toisiin lapsiin, aikuiseen ja tavoitteelliseen toimintaan. Hänen stressijärjestelmänsä on aktivoitunut, hän ei kykene säätelemään tilaansa, ja otsalohkojen toiminnanohjaus on vaimentunut. Mieli on taistele, pakene tai jähmety -valmiudessa. Aikuisen tehtävänä on palauttaa lapsi yhteyteen ja huolehtia siitä, että kaikki muutkin pysyvät siinä. Aikuisen ei tarvitse tehdä muuta kuin korostaa turvan merkkejä. Siihen riittää lempeä katse, kosketus ja rauhoittava ääni. Palautuminen on voimakkaasti palkitsevaa: lapsi kokee olevansa turvassa ja toiminta voi jatkua.

Epämukavuustila vaikuttaa lapseen

Uuden oppiminen edellyttää aina epämukavuustilaan siirtymistä, koska ennen kokemattomat, yllättävät ja sen hetkisen käsityskyvyn ylittävät asiat tarkoittavat yhteyden katkeamista eli stressijärjestelmän aktivoitumista. Tästä syystä aikuisen rooli on ratkaiseva erityisesti pienten lasten kohdalla. Pienet lapset eivät pysty säätelemään itseään joutuessaan epämukavuustilaan, ja heidän käyttäytymisensä alkaa muuttua reaktiiviseksi. Tämän voi oppia havaitsemaan, ja silloin on toimittava. Kieltämisen, moittimisen tai ryhmästä poistamisen sijasta lapsi pitää houkutella uuteen yhteyteen, koska hän ei siihen itse pysty. Ryhmässä on erinomaisen paljon mahdollisuuksia yhteyden palauttamiseen, ja ihmisten välinen luonnollinen side on tehokkain säröjen korjaaja.


Lähde:
Nina Sajaniemen
Ihminen voi hyvin joukossa -artikkeli
kirjassa Positiivisen psykologian voima


TILAA KIRJA.

Artikkelin avainsanat:

ryhmänhallinta, yhteys, stressijärjestelmä, positiivisen psykologian voima

Arkisto:

2024

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Heinäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Tammikuu

2023

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Joulukuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.