Lapsuus on merkittävä elämänvaihe. Lapsuudessa asiat koetaan ensimmäistä kertaa ja koetuista asioista muodostetaan ensimmäiset käsitykset. Lapsuus on oppimisen, arvojen ja tunteiden muokkautumisen vahvaa aikaa. Varhaislapsuudessa juurrutetaan minäkuva toimijana ja oppijana. Vuorovaikutuksessa toisten lasten kanssa rakentuu sosiaalinen identiteetti sekä aloitetaan tunnetaitojen harjoittelu.
Varhaislapsuudessa myös sisäistetään arvoja ja ymmärrystä ihmisen roolista luonnon kiertokulussa.
Onni olla ulkona -kirjan tavoitteena on antaa monipuolista taustatietoa kaikille varhaislapsuuden luonto- ja kestävyyskasvatuksesta kiinnostuneille.
Se tarjoaa myös vinkkejä ja ideoita erityisesti varhaiskasvatuksen arjen toimintaan. Kirja tarkastelee luonto- ja kestävyyskasvatuksen mahdollisuuksia alle kouluikäisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja tulevaisuustaitojen edistäjänä.
Luonto- ja kestävyyskasvatus on aiheena ajankohtainen. Törmäämme jatkuvasti uutisointiin ja tutkimuksiin muun muassa luonnon monimuotoisuuden köyhtymisestä, kestävyysmurroksesta ja ilmastokriisistä. Tarvitsemme taitoja kohdata odottamattomia haasteita sekä kokonaisvaltaista näkemystä siitä, mihin taloutta ja hyvinvointia on mahdollisuus kehittää luonnon asettamissa rajoissa. Nämä lähtökohdat ovat merkityksellisiä pohdittaessa omaa vastuullisuutta sekä kestävää ja luontoa kunnioittavaa toimintaa.
Luonto- ja kestävyyskasvatus on konkreettisia tekoja, joilla voidaan parantaa laajasti sekä aikuisten että lasten hyvinvointia.
Teemaan keskittyminen edistää laaja-alaista, kokonaisvaltaista, oppimista tukevaa, tulevaisuusorientoitunutta ja lasten osallisuutta lisäävää pedagogiikkaa.
Tulevaisuutemme turvaavan kasvatuksen tavoitteena voitaneen pitää ymmärrystä kokonaisvaltaisesta pedagogiikasta, jonka tavoitteena on muuttaa yhteiskuntaa vastuullisemmaksi ja kestävää elämäntapaa ylläpitäväksi.
Onnistuneet kokemukset luonnossa, elämykset sekä yhdessä toimiminen vahvistavat välittämistä, empatiaa sekä yhteenkuuluvuuden tunnetta koko yhteisön kesken. Lapset ja aikuiset voivat kokea yhdessä liikkumisen riemua, uuden oppimisen elämyksiä ja muun muassa luovuuden kehittymistä. Tämä on parhaimmillaan positiivista, iloista tulevaisuuskasvatusta, jossa keskiössä on maapallomme säilyvyys.
Ote kirjasta:
Mari Parikka-Nihti — Terhi Ek
Onni olla ulkona
Luonto- ja kestävyyskasvatus varhaislapsuudessa
Onni olla ulkona -teoksessa pohditaan luonto- ja kestävyyskasvatuksen mahdollisuuksia alle kouluikäisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja tulevaisuustaitojen edistäjänä. Luonto- ja kestävyyskasvatus on konkreettisia tekoja, joilla voidaan edistää laajasti sekä aikuisten että lasten hyvinvointia.
Teemaan keskittyminen edistää laaja-alaista, eheyttävää, oppimista tukevaa, tulevaisuusorientoitunutta ja lasten osallisuutta edistävää pedagogiikkaa. Kirja antaa paljon tietoa kaikille varhaislapsuuden luonto- ja kestävyyskasvatuksesta. Se tarjoaa myös vinkkejä ja ideoita erityisesti varhaiskasvatuksen arjen toimintaan.
luontokasvatus, kestävyyskasvatus, ympäristö