Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Kuinka hyödyntää Vahvuusvariksen tarinakirjaa? Lapsia innostava esimerkki varhaiskasvatukseen

Kirjoittanut: Outi Kosunen - 19.9.2023

Olin todella mielissäni, kun sain tutustua Vahvuusvaris -perheen satukirjaan Huomaa hyvä! Vahvuusvariksen tarinakirja.

Minulta löytyy entuudestaan samaa sarjaa vahvuuskortit ja pari kirjaa, jotka ovat kaikki olleet todella mahtava lisä eskariopettajan työhön. Vaikka kaikki sarjan tuotteet ovat antaneet todella käytännöllisiä vinkkejä arkeen, on Vahvuusvariksen tarinakirja kaikista käytännöllisimmästä päästä. Siinä vahvuudet on tuotu lapselle niin lähelle lapsen omaa maailmaa kuin mahdollista. Lapsen on hyvin helppo hypätä vahvuusvariksen matkaan välittömästi. Sen vuoksi aloitankin viikon vahvuuteen tutustumisen aina tarinalla, jonka jälkeen olemme vasta tutustuneet kyseiseen vahvuuteen keskustellen.

Tarinakirja on syventänyt lasten kiinnostusta ja motivaatiota vahvuuksiin. Lapselle syntyy vahvuudesta mielikuva jo heti alussa, minkä takia keskustelu vahvuudesta tarinan lukemisen jälkeen on paljon antoisampaa. Tarinat herättävät lapsissa myös muistoja omista kokemuksista; ja mikäs sen parempi keino oppia uutta ja muistaa oppimaansa, kun se kytkeytyy jollain tavalla omaan elämään ja herättää tunteita.

Vahvuusvaris on kulkenut matkassani monen eskarivuoden alusta loppuun, ja aina se palkitsee yhtä paljon. On ollut upea nähdä, miten lapset oppivat uutta. Se on palkinnut lapsia itseäänkin, kun he ovat huomanneet sisäistäneensä vahvuuksia. Erityisen palkitsevaa minusta itsestäni on ollut huomata, miten lapset alkavat sanoittaa vahvuuksia ääneen arjessa. Tässä auttaa ”salapoliisi -projekti”, jossa lapset bongaavat toisissaan kyseistä vahvuutta. Vanhemmat ovat saattaneet olla hämmentyneitä, miten vaikeiltakin kuulostavia sanoja heidän lapsensa ymmärtävät (esim. itsesäätely, arviointikyky, näkökulmanottokyky). Tämä onkin hyvä esimerkki siitä, miten lapsia ei koskaan pitäisi aliarvioida. Heidän oppimiskykynsä on rajatonta, kun opetus on järjestetty hyvin ja motivoivasti, niin kuin se tässä materiaalissa on.

Tarinakirjassa on kuvitetun tekstin ja lyhennetyn tekstin lisäksi paljon kysymyksiä jatkokeskustelun tueksi. Kysymyksissä käydään läpi tarinaa ja siihen liittyvää kuvaa, tunnetaitoja, jatkettavia lauseita ja vinkkejä varikselle. Myös kielelliseen kehitykseen keskitytään sekä annetaan ideoita, miten vahvuutta voisi harjoitella yhdessä ja tutkia niitä myös taito- ja taideaineiden pohjalta. Nämä valmiit kysymykset ja harjoitukset ovat iso apu toimintaa suunnitellessa.

Otetaan esimerkiksi ryhmätyötaidot, jonka parissa niin eskareilla kuin itsellänikin oli todella antoisaa. Tarinan lukemisen ja yhteisen keskustelun jälkeen harjoittelimme taitoa toiminnallisesti. Piirissä istuessamme liikutimme palloa eteenpäin niin, että se käy jokaisen luona tippumatta maahan. Pallon tiputtamiseen liittyvä sääntö teki tästä jokseenkin yksinkertaisesta tehtävästä lapsille tosi jännittävää. Jos lapsi halusi haastetta, sai tehtävän tehdä ilman käsiä. Joltakulta tippui pallo kyllä maahan, mutta jo tässä huomasi, miten ryhmätyötaidot näyttäytyivät. Olimme sopineet, että jos pallo tippuu, se on saatava takaisin ilman lattiaan koskemista ja omalta paikaltaan siirtymistä. Lapsille tuli heti luontainen halu auttaa toista, kun he huomasivat, ettei toinen yletä palloon. Tiimityöllä pallo palautui aloittajalle sääntöjä rikkomatta. Tämän jälkeen koottiin lapsista ryhmän nimi taivuttamalla vartalot aakkosiksi.

Itsestäni kaikista mielenkiintoisin osuus oli valitsemani viimeinen harjoitus, jossa pienissä 3-4 hengen ryhmissä rakennettiin mahdollisimman korkea pyramidi palikoista. Jokainen lapsi sai ottaa yhden valitsemansa palikan. Lapset suunnittelivat pyramidinsa ensin yhdessä paperille samalla, kun tuumivat eri vaihtoehtoja. Kukin lapsi sai liikuttaa vain omaa palikkaansa. Lapset intoutuivat todella miettimään ja huomioivat yllättävän hyvin jokaisen osallisuuden tehtävässä. Lopuksi harjoiteltiin vielä valokuvien ottamista pyramideista ja paperisista suunnitelmista, joita verrattiin keskenään. Myös pienryhmien omia pyramideja verrattiin keskenään, ja mietittiin niitä pituusjärjestykseen.

Pyramidit vilisivät tämän jälkeen arjessa vielä tämän jälkeenkin, kun mietimme hakusanoja, miten löydämme pyramideista enemmän tietoa netistä. Jatkoimme ryhmätyötaitoja myös liikunnallisesti. Olin käynyt aiemmin sirkus -koulutuksen, ja olin jo aiemmin aloittanut vetämään lapsille liikunnassa heidän toivomaansa sirkusta tutustuttaen lapset sirkuksen eri muotoihin. Akrobatiaan tutustuttaminen oli vielä pitämättä, mikä sopi täydellisesti ryhmätyötaitojen jatkotyöstämiseksi, kun harjoittelimme pyramidin tekemistä akrobatian keinoin. Alkuun toki lämmittelimme yksinkertaisimmilla harjoituksilla ja onnistuneiden pyramidien jälkeen halukkaat saivat vielä lisähaastetta erilaisten akrobaattisten muodostelmien tekemisessä.

Muun muassa tämä ryhmätyötaito -viikko oli täynnä iloa, intoa ja onnistumista. Se oli kuitenkin vain yksi esimerkki Vahvuusvariksen toteutustavoista. Jos innostuit, suosittelen lämpimästi tutustumaan materiaaliin tarkemmin.

Kirjoittaja:
Outi Kosunen
Varhaiskasvatuksen opettaja

Lotta Uusitalo — Kaisa Vuorinen
Huomaa hyvä! Vahvuusvariksen tarinakirja

Kirja sisältää 26 tarinaa, joista jokainen kytkeytyy vähintään yhteen luonteenvahvuuteen ja tunnetilaan. Kunkin tarinan lopussa on tehtäviä, joiden avulla voi syventää lukukokemusta keskustelemalla tarinasta lasten kanssa sekä vahvistaa lasten vahvuus- ja tunnetaitoja.

Artikkelin avainsanat:

huomaa hyvä, vahvuuspedagogiikka, ideapankki, arvio

Arkisto:

2024

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Heinäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Tammikuu

2023

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2022

Joulukuu

Marraskuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Kesäkuu

Toukokuu

Huhtikuu

Maaliskuu

Helmikuu

Tammikuu

2021

Joulukuu

Lokakuu

Syyskuu

Elokuu

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.