Kahden kesken aikuisen tai kaverin kanssa oleminen on monin tavoin yksinkertaisempaa kuin lapsiryhmässä oleminen, sillä ryhmässä on monia suhteita, joista olla tietoinen.
Kuka on kenenkin kaveri, ketkä ovat riidoissa, kuka on suosittu, kuka jää ulkopuolelle, mikä on minun roolini?
Ryhmässä aktivoituvat päivittäin tarpeet yhteyteen, yhteisöllisyyteen, turvaan ja arvostukseen, kun lapsi toimii ryhmän mukana, luo ja ylläpitää ihmissuhteita ja haluaa säilyttää tai vahvistaa asemiaan ryhmässä. Kiusaavat lapset eivät ole ”erityistapauksia” tai pahoja ihmisiä, vaan ihan kuka tahansa saattaa tietyissä tilanteissa kiusata.
Alle kouluikäisten ja pienten koululaisten kiusaaminen, kuten toisen satuttaminen fyysisesti, haukkuminen tai ulkopuolelle jättäminen, kertoo tyypillisimmin vaikeudesta hahmottaa tekojensa seurauksia, hallita tunteitaan ja ymmärtää sosiaalisia tilanteita.
Hiukan yksinkertaistaen voidaan ajatella, että kiusaamisessa on kyse kyvyttömyydestä säädellä omaa käyttäytymistä tai löytää keinoja kohdata tilanteita sosiaalisesti hyväksyttävällä tavalla.
Lapset käyttäytyvät monesti impulsiivisesti eli suunnittelematta ja nopeasti. Kun asettaa itsensä lapsen saappaisiin ja yrittää tarkastella tilanteita hänen näkökulmastaan, aluksi käsittämättömältä vaikuttanut käyttäytyminen muuttuukin täysin ymmärrettäväksi.
Kun tarve yhteyteen, yhteisöllisyyteen, turvaan tai arvostukseen herää, se saa aikaan joskus vaikeitakin tunteita, kuten vihaa, ulkopuolisuutta, mustasukkaisuutta, häpeää, pelkoa, paniikkia tai surua. Tunteet yllyttävät lasta käyttäytymään tavalla, joka tyydyttää tarpeen nopeasti.
Jos lapsi kokee olonsa uhatuksi ryhmässä, hän saattaa yrittää kontrolloida toisia — esimerkiksi repiä itselleen lelun, jota toinen aikoi käyttää, tai määritellä, kuka saa leikkiä kenenkin kanssa — varmistaakseen, ettei jää yksin. Jos lapsi kokee huonommuutta, hän ehkä ylikorostaa omia taitojaan tai vähättelee muita parantaakseen omaa sosiaalista statustaan. Kun oma ”paras kaveri” leikkiikin tänään jonkun toisen kanssa, se on lapselle aivan aito huolenaihe, jota ratkoakseen hän saattaa käyttäytyä ikävästi toisia osapuolia kohtaan.
Lapsi tarvitsee tukea pystyäkseen toimimaan muut huomioivalla ja ystävällisellä tavalla omista tarpeistaan tinkimättä — tämä ei aina ole aikuisillekaan ihan helppoa!
Ote kirjasta: Julia Pöyhönen — Heidi Livingston
Fanni ja kiusattu kaveri
Kaveritaitojen harjoitteleminenFanni ja kiusattu kaveri — Kaveritaitojen harjoitteleminen -kirjan tarina ja siihen liittyvät tehtävät auttavat lasta ymmärtämään kiusaamiseen liittyviä ilmiöitä ja oppimaan tärkeitä kaveritaitoja, kuten omista rajoista kiinni pitämistä, toisen puolustamista ja muiden huomioimista.