Naurun määrä päivän aikana voisi olla ihan hyvä mittari.
Hyvässä oppimisympäristössä on turvallinen olo, arvostetaan toisia ja koetaan paljon iloa. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen myönteisillä oppimiskokemuksilla luodaan hyvät juuret lapsen opinpolulle.
Varhaiskasvatuksen ammattilaiset voivat tukea lapsen oppimismotivaatiota, lapsen myönteistä kuvaa itsestään oppijana sekä myönteistä oppimisilmapiiriä ja sosiaalista ympäristöä monin eri tavoin.
Näistä sisällöistä puhutaan tässä kirjassa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen positiivisena pedagogiikkana (VEPP).
VEPP on jatkuvan kehittämisen kehä, joka avaa mahdollisuuksia kehittää päiväkodin pedagogista toimintaa lapsen...
• myönteisen oppimismotivaation,
• myönteisen oppijaminäkuvan sekä
• myönteisen oppimisilmapiirin ja
• sosiaalisen ympäristön näkökulmasta.
Kirjassa avaan näiden sisältöjen merkitystä ja sitä, miten VEPP:n sisältöjä voidaan päiväkodissa käytännössä toteuttaa.
Teoksessa oppimisen ja hyvinvoinnin perustaan pureudutaan tutkimustietoon pohjautuvien teemojen avulla.
Turvallinen, lämmin ja positiivinen ilmapiiri tukee lasten oppimista, vuorovaikutusta ja yhteisöllisyyttä sekä kannustaa lapsia ihmettelemään ja kyseenalaistamaan asioita.
KT Samuli Ranta toimii yliopistotutkijana Itä-Suomen yliopistossa ja on kysytty luennoitsija. Ranta on aktiivisesti ottanut kantaa varhaiskasvatuksen ongelmakohtiin ja haluaa olla mukana kehittämässä varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa.
VARHAISKASVATUKSEN TIETOPALVELUN JÄSENETUWEBINAARI: Samuli Ranta: VEPP-kehä lapsen myönteisen kasvun ja oppimisen tukena ⭐️