”Meillä on aina tehty näin!” Oletko joskus kuullut tuon lausahduksen saavuttuasi uuteen työyhteisöön ja kyseltyäsi perusteluja jollekin toimintatavalle tai ehdottanut jotain uutta ja erilaista jo tutuksi tulleessa työpaikassa? Mietityttääkö sinua koskaan, onko varhaiskasvatus työyhteisössäsi tarpeeksi laadukasta? Haluatko sinä saada paremmat valmiudet työhösi ja olla mukana edesauttamassa työyhteisösi pedagogiikan kehittämisessä? Haluatko luoda kasvatuskäytännöille ja pedagogiikalle systemaattisen jatkumon? Haluatko olla tukemassa ja ylläpitämässä työyhteisösi pedagogista keskustelua ja sen avulla myös työhyvinvointia?
Jos sinun on joskus tehnyt mieli kyseenalaistaa omia tai työyhteisösi toimintapoja, Varhaiskasvatuksen käsikirja auttaa sinua uudelleen orientoitumaan pedagogisesti ja ottamaan uusi suunta toiminnan suunnittelulle. Kirja auttaa saamaan uudenlaista näkemystä työyhteisösi toimintatapoihin ja antaa konkreettisia keinoja vanhojen käytänteiden päivittämiseen. Samalla myös omat ajatuksesi suuntautuvat tarvittaessa oikealle taajuudelle ja korjaavat tärkeän työmme kivijalkaa.
Käsikirja on kattava tietopaketti kaikille varhaispedagogiikasta kiinnostuneille. Se käsittelee lapsen kehitystä, pedagogiikan perustaa, oppimisen sisältöalueita, tasa-arvoa ja moninaisuuden hyväksymistä. Kirja ottaa huomioon myös koko työyhteisön sekä varhaiskasvatuksen laadun arvioinnin ja kehittämisen. Kirja on myös vahvasti ajan hermolla, koska se pohjautuu ajankohtaiseen tutkimustietoon.
Kirja haastaa pohtimaan omaa kasvattajuutta ja opettajuutta sekä pedagogiikkaa työn taustalla. Käsikirja auttaa suunnittelemaan toimintaa sekä toteuttamaan ja arvioimaan sitä. Ilman omien toimintatapojen analysointia on helppoa pitäytyä vanhoissa totutuissa käytänteissä ja ylläpitää jopa huomaamattakin tutuksi tulleita tapoja sen kummemmin kyseenalaistamatta omaa toimintaansa varhaiskasvattajana. Käsikirja auttaa juurikin tähän ongelmaan herättelemällä omaa tietoisuutta asiaan.
Vaikka kirja on täyttä asiaa, on se varsin mielenkiintoinen, koska se on kirjoitettu käytännön työn perustaksi ja täydentämään Varhaiskasvatussuunnitelman perusteita sekä muita varhaiskasvatuksen suunnittelua ohjaavia asiakirjoja. Kirja auttaa pureutumaan syvälle pedagogiikan ytimeen -siihen mikä on varhaiskasvatuksessa kaikkein tärkeintä. Tieteellisestä näkökulmasta huolimatta kirjassa käsiteltävät asiat on siis linkitetty suoraan varhaiskasvatuksen kentälle, mikä helpottaa tiedon omaksumista.
Kirjoittajat Eeva Hujala ja Leena Turja toivovat kirjan herättävän keskustelua ja synnyttävän uusia ajatuksia; ja sitä se ehdottomasti tekee! Mikäli olet jo valmiiksi hyvin pedagogisesti orientoitunut, auttaa kirja myös vahvistamaan omaa ammatti-identiteettiä tuttujen asioiden kertaamisen ohella.
Jotta käsikirjan tieto sekä omat ajatukset ja mielipiteet saadaan varmasti siirrettyä käytännön työhön, on käsikirjan tueksi tehty työkirja, jossa teoriatieto konkretisoituu entisestään. Kirjoja luetaan yhtä aikaa tutustumalla ensin käsikirjan teoriatietoon, jonka jälkeen tehdään työkirjan tehtävät artikkeli kerrallaan. Kirjat kannattaa ehdottomasti lukea rinnakkain, koska työkirja auttaa ymmärtämään käsikirjaa huomattavan paljon ja avaamaan omia ajatuksiasi. Tässä sinulle siis kirjasetti, jonka luettuasi saat mukavasti uudenlaista sisältöä ajatuksillesi sekä motivaatiota työhösi!
Outi Kosunen
Chat - Asiakaspalvelija on paikalla
Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.