Maksutavoissa on rajoituksia 20.12.-31.12 välisenä aikana verokantamuutosten vuoksi.
Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.



Tunneäly lähtee työyhteisön hyvinvoinnista


Aikuiset päiväkodissa saavat voimaa samoista asioista kuin lapsetkin: yhteydestä toiseen, ilosta, leikkisyydestä, kiireettömyydestä ja yhdessä tekemisestä.

Tiimiys on yhteinen sopimus sujuvuudesta

Tiimin toimivuus on yhtä kuin sen yksilöiden vahvuudet ja heikkoudet tasapainotettuina yhteisen päämäärän tavoittamiseksi. Tiimin tunnetyöhön on oltava valmis paneutumaan, jotta tulevat haasteet eivät kuormittavuudellaan pääse purkamaan aikuisten tukiverkostoa.



Tiimin ydintarkoituksen tulee olla kaikille selvä, eikä sitä saa muodostaa nopeasti kahvipöytäkeskusteluissa tai työhyvinvointipäivien ensimmäisellä tunnilla pikaisesti kyhäten. Jos missä tahansa kasvatustyössä ensimmäiset metrit hutiloidaan, ei voida odottaa onnistunutta lopputulosta.

Tunnetyö voi olla myös läpi vuoden kestävä prosessi. Aivot ovat huonoja ottamaan vastaan suuria muutoksia, mikä saa ne epäilemään muutosten toimivuutta. Onkin tärkeää löytää motivaatio ja oikea tunnetila tiimiyden tavoitteiden avaamiseen. Joissain tiimeissä voi toimia selvä toimintamallien systemaattinen toistaminen, toisessa työn linjausten rakentaminen ja niiden soveltaminen, toisessa erityistaitojen nimeäminen vahvuuksien mukaan ja niin edelleen.

Sanattomat sanat auki

Listassa on kuvattu keinoja, joilla tunnetyön voi ottaa yhteiseksi suunnitelmaksi ilman, että se olisi jonkun määräämää. Listan vaihtoehdot voidaan esimerkiksi ensin käydä läpi yhdessä ja mietitään, millaisia asioita tulee mieleen vaihtoehdoiksi tiettyyn kohtaan. Nämä kirjoitetaan kaikki muistiin, ja jokainen voi valita niistä itselleen sopivimman.

1. Mitä seuraavista tunteista siedän huonoiten itsessäni: viha, pelko, inho, jokin muu, mikä?

2. Millä tavalla minun tekisi mieli reagoida, kun tunne ottaa vallan: huutaminen, itkeminen, kylmyys, jokin muu, mikä?

3. Mitä siedän huonosti työtoverissa: hitaus, joustamattomuus, sooloilu, jokin muu, mikä?

4. Mitä siedän huonosti lapsissa: niskoittelu, melu, huomion tarve, jokin muu, mikä?

5. Mistä pidän työssäni vähiten: arjen materiaalityö, yhteiset ohjatut tuokiot, lasten viihdyttäminen vapaan leikin aikaan, jokin muu, mikä?

6. Missä roolissa olen epämukavuusalueella lasten kanssa: leikkijä, riitojen selvittäjä, sääntöjen noudattamisen vaatija, jokin muu, mikä?

7. Mikä on minulle vaikeinta ottaa puheeksi: omat tunteet, työtoverin toiminta, toiveet johtajalle, jokin muu, mikä?

8. Mikä on minulle vaikeinta kasvatuskumppanuudessa: yhteisymmärryksen löytäminen, teennäisyyden sietäminen, kiireessä jutteleminen, jokin muu, mikä?

9. Mikä on mielestäni merkittävin resurssipula: ryhmäkoko, hankintavarojen vähyys, täydennyskoulutuksen rajaaminen, jokin muu, mikä?

10. Mitä mieluiten et tee työtoverin puolesta: jäät ylitöihin, teet ylimääräistä materiaalityötä, kohtaat vanhemmat, jokin muu, mikä?

Lähde: Mirja Köngäs
Tunneäly varhaiskasvatuksessa
PS-kustannus, 1. painos 2019


TILAA KIRJA TÄSTÄ.


Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.