Askeleittain-opetusohjelman tarkoituksena on edistää lasten sosiaalisia taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistaa kykyä itsesäätelyyn. Ohjelma antaa hyvän pohjan koulupolulle ja ennaltaehkäisee käytösongelmia.
Menetelmä on käännetty ja muokattu yhdysvaltalaisen Committee for Children -järjestön (www.cfchildren.org) kehittämästä Second Step -ohjelmasta.
Kulttuuriin sovittamisen ja suomennoksen ovat tehneet Arja Sigfrids, Saija Klingenberg ja Kati Kärkkäinen.
Askeleittain pohjautuu tuoreeseen tutkimustietoon ja inklusiivisen koulun toimintafilosofiaan. Askeleittain-työskentelyn kautta kaikki lapset saavat omaksua ikä- ja kehitystasoonsa sopivia käsitteitä ja taitoja.
Työskentelyteemoista muodostuu etenevä kokonaisuus, jonka työmuodot ovat pedagogisesti perusteltuja.
Itsesäätely
Itsesäätely on kykyä säädellä tunteitaan, ajatuksiaan ja toimintaansa. Itsesäätelytaidot ovat oppimisen kannalta merkittäviä ja ne vaikuttavat ihmissuhteisiin.
Sosiaaliset taidot ja tunnetaidot
Sosiaaliset taidot ja tunnetaidot sisältävät mm. kyvyn empatiaan, tunteiden säätelyyn ja ongelmanratkaisuun. Kun lapsi kehittää näitä taitoja, hänellä on paremmat valmiudet oppimiseen ja yhteistyöhön.
Sisältöalueet
Askeleittain-opetusohjelmassa on neljä jaksoa:
1. kuunteleminen
2. empatia
3. tunteiden säätely
4. ongelmanratkaisu
Lapset harjoittelevat oppimisessa tarvittavia perustaitoja.
Paketin sisältö
• Opettajan opas
• Viikkoteemat-vihkonen
• A3-kokoiset valokuvat (28 kpl)
• viisi julistetta
• kuvat kuuntelusäännöistä
• USB-tikku, joka sis. kaikki 52 valokuvaa jpg-muodossa, vanhemmille Askeleita kotiin -kirjeet ja musiikin Askeleittain-lauluihin