Tutkimisen ja keksimisen iloa luonnontieteiden parissa LEIKKIEN!
Sadussa susi saa uhkuttua ja puhkuttua oljista ja risuista tehdyt talot kumoon. Kuinka vahva suden puhallus onkaan? Kokeillaan itsekin! Nyt puhalletaan esineitä kumoon ja tutkitaan tuulen voimaa.
Pienellä lapsella on voimakas tarve ihmetellä ympäröivää maailmaa. Lapsi havainnoi, testaa ja tulkitsee ympäristön ilmiöitä. Aikuisen opastus lapsen tutkimusmatkalla on kuitenkin välttämätöntä.
Tässä teoksessa annetaan tutkimukseen perustuvaa tietoa lapsen tiedekasvatuksen merkityksestä ja sen toteuttamisesta leikin avulla. Kirja sisältää lukuisia harjoitteita ja neuvoo, miten arkisista välineistä voi loihtia tutkimusvälineitä. Hyödynnettäviksi tulevat myös jokapäiväiset tilat ja ympäristöt, arkiset tilanteet, pelit, leikit ja kirjat.
Ote kirjasta:
Lapset havainnoivat kelmua tarkasti ja tulevat siihen tulokseen, että kelmu on ehjä, joten vesi ei ole voinut tulla kelmun läpi. ”Se on siirtynyt merestä”, tulkitsee toinen lapsi. ”Miten se on siirtynyt merestä?” opettaja kysyy tarkentavan kysymyksen. ”Se on satanut”, keksii kolmas lapsi innoissaan. ”Merestä on noussut pilvi, ja pilvi on satanut alas!”
Jenni Vartiainen toimii tutkijana Helsingin yliopistossa ja on väitellyt alle kouluikäisten leikillisestä luonnontiedekasvatuksesta. Hän on ollut mukana käsikirjoittamassa ja näyttelemässä Pikku Kakkosen tiedeaiheisessa lastenohjelmassa.
Harjoite kirjasta:
MYSTEERIMUNAT
Aktiviteetin tavoite
Tavoitteena on harjoitella erontekoa havainnon ja tulkinnan välillä.
Tutkimusasetelma
Välineet:
8—10 tyhjää pääsiäismunan yllätyksen kuorta erilaisia lapselle tuttuja aineita ja pieniä esineitä, kuten vettä, kulkusia, vaniljasokeria, kuivia makaroneja, pieniä kiviä ja kokonaisia pippureita, tyhjiä lasipurkkeja
Toiminta:
Laita yhden pääsiäismunan sisuksen sisälle yhtä ainetta. Pienimmille lapsille voi lisäksi laittaa esimerkiksi tyhjiin lasipurkkeihin nähtäväksi aineet, joita pääsiäismunan sisuksen sisällä on.
Pyydä lasta tekemään havaintoja kuulo- ja hajuaistin avulla munansisuksista. Pyydä lasta tulkitsemaan havaintojen perusteella, mitä ainetta sisuksessa on. Korosta puheessa lapsen aistimuksen tuottamaa havaintoa sekä tulkintaa, jossa hän vertaa havaintoa aikaisempiin kokemuksiinsa ja niiden perusteella ehdottaa ratkaisua.