Kirsi Järvinen

Varhaiskasvatuksen tiimikirja

Työkirja toiminnan suunnitteluun ja arviointiin

Uutuus
  • Varhaiskasvatuksen tiimikirja
  • Varhaiskasvatuksen tiimikirja
  • 2. uud. painos, 2021
  • ISBN 978-952-67427-5-5
  • Nidottu, 124 sivua
  • Tilausnumero 637665928

kpl

Varhaiskasvatuksen tiimikirjan 2. uudistettu painos!

Mistä tiimityössä ja toiminnan suunnittelussa olisi hyvä lähteä liikkeelle? Miten suunnitella pedagogiikkaa, jossa toteutuu yhtä aikaa lapsista lähtevät tavoitteet ja varhaiskasvatuksen oppimisen alueiden sisällöt? Työkirja on opettajan ja tiimin yhteinen suunnittelun ja arvioinnin työväline. Kirja noudattaa varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden painotuksia, joita ovat lapsen hyvinvointi, osallisuus, kiinnostuksen kohteiden ja tuen tarpeiden huomioiminen sekä laaja-alaisen osaamisen tavoitteista johdetut oppimisen alueet. Kirjaan on koottu suunnittelupohjat tiimityön, pedagogiikan sekä oppimisen alueiden mukaisen toiminnan suunnittelulle ja arvioinnille. Mukana omina lukuinaan ovat ”leikki”, ”minä ja meidän yhteisömme”, ”kasvan, liikun ja kehityn”, ”kielten rikas maailma”, ”tutkin ja toimin ympäristössäni” sekä ”ilmaisun monet muodot”. Jokaisen luvun alkuun on tiivistetty osa-alueen keskeisimmät periaatteet ja lähtökohdat. Suunnittelusivuilla olevat kysymykset ohjaavat sopimaan yhteisistä käytännöistä, työtavoista ja menetelmistä. Mukana on myös omat kohtansa havaintojen ja arvioinnin kirjaamiselle. Kirjan tärkein tavoite on ohjata tiimejä suunnittelemaan ja kirjaamaan tavoitteita selkeästi ja ymmärrettävästi. Näin varhaiskasvatuksen arvot ja tavoitteet konkretisoituvat laadukkaaksi pedagogiseksi toiminnaksi.

Kirsi Järvinen on kouluttaja, valmentaja ja työnohjaaja. Kirsi on kouluttanut ja valmentanut yli 20 vuotta varhaiskasvatuksen tiimejä ja työyhteisöjä kehittymään. Hän on päässyt näkemään läheltä varhaiskasvatus-työn muutosta ja sen tuomia uudenlaisia vaatimuksia, jotka näkyvät erityisesti opettajien työssä tiimien pedagogisena johtajina. Kirsin ja Petteri Mikkolan kirjoittama kirja Lapselle hyvä päivä tänään (2009) nosti keskiöön päiväkotien tiimityön, pienryhmätoiminnan ja pedagogiikan kehittämisen. Nämä teemat ovat edelleen ajankohtaisia. Koulutukseltaan Kirsi on kasvatustieteen kandidaatti, varhaiskasvatuksen erityisopettaja ja työnohjaaja.