Tasapainoa medialaitteiden käyttöön
Lasten hyvinvointitaitojen tukeminen älylaitteiden aikakaudella vaatii lasten kanssa toimivilta aikuisilta, vanhemmilta ja varhaiskasvatuksen ammattilaisilta uudenlaista osaamista. Tarvitaan paitsi digimedian tarjoamien sisältöjen mahdollisuuksien ymmärrystä ja hallintaa myös käsitystä liiallisen käytön vaikutuksista lapsen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.
Myös digileikit ovat nykyaikana lapsen kehitykselle tärkeitä
Aikuisten, vanhempien ja kasvatusalan ammattilaisten tehtävänä on luoda tasapaino perinteisten leikkien ja digileikkien välille. Molemmat ovat merkityksellisiä nykyajan lapsen elämässä ja auttavat heitä kehittymään ja oppimaan aikuisen avustuksella. Lasten tasapainoisen mediasuhteen ja ruutuälyn kehittäminen vaatii meiltä aikuisilta ennen kaikkea kykyä toimia itsesäätelyn mallina eli kykyä hallita omaa medialaitteiden käyttöä.
Lapsilla liiallinen medialaitteiden parissa vietetty aika näkyy ärtyneisyytenä, väsymyksenä sekä tunteiden ja käyttäytymisen säätelyn vaikeutena. Pelien ja muun median parissa kohdattu nopeatempoisuus ja virikkeisyys jää katsomisen lopettamisen jälkeen herkästi päälle, jolloin pysähtyminen ja rauhoittuminen voi olla lapselle vaikeaa. Lasten kanssa harjoitellaan tunnistamaan liiallisen median parissa vietetyn ajan aiheuttamia tunteita ja kehollisia tuntemuksia.
Medialaitteesta voi irrottaa hetkeksi otteen esimerkiksi tämän Professori Pöllön peliohjain -harjoituksen avulla:
Professori Pöllö on taitava ohjailemaan asioita, tilanteita ja tapahtumia oikeaan suuntaan. Pöllö tietää, milloin kannattaa painaa jarrua ja pysähtyä ja mihin pitää milloinkin kääntyä, että pysyy oikealla reitillä. Professori Pöllön peliohjaimella pääsee ohjailemaan kaveria liikunnallisissa leikeissä.
Askarrellaan lapsille omat professori Pöllön peliohjaimet, joissa on erilaisia nuppeja ja vääntimiä. Niistä painaessa tapahtuu erilaisia asioita: yhdestä voi saada kaverin hyppimään, toisesta pyörimään tai jotain nappia vääntämällä voi saada kaverin liikkumaan oikealle ja vasemmalle tai eteen- ja taaksepäin.
Lähde: Taina Sainio — Riikka Pajulahti — Nina Sajaniemi
Näin tuet lapsen itsesäätelyä
Hyvinvoinnin pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
PS-kustannus, 1. painos 2020
TILAA KIRJA TÄSTÄ.