Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.

Innostavaa matikkaa!


Koko ikäni matematiikkaa vieroksuneena kiinnostuin heti Matikkanälkä -kirjasta. Jo pelkkä nimi herätti mielenkiinnon välittömästi. Minulle matematiikka ei ole koskaan ollut mieleistä, motivoivaa eikä innostavaa. Pakkopullaa sanalla sanoen. Kiinnostuksen syntyminen on kirjan kirjoittajan Laura Tuohilammen mukaan kuitenkin ensimmäinen asia, josta matikan oppimisessa on lähdettävä.

Kirja kertoo siis, mikä matematiikan opetuksessa on tärkeää ja miten asennoitumista matikkaa kohtaan voidaan parantaa. Se on kirjoitettu ihanan kevyesti niin, että sen lukeminen on mukavaa, vaikka se onkin täyttä asiaa. Minäkin haluan tuntea matikkanälkää ja välittää tuon saman tunteen lapsille!

Kirjan kokonaisuus on rakennettu innostavalla tavalla. Jokaiseen aihealueeseen liittyy tehtäviä, jotka löytyvät ruokalistoista. Tehtävät aktivoivat omaa ajattelua. Niitä voi käyttää myös opetuksessa ja soveltaa monenikäisille.

Onko sinun matematiikan maistelusi koostunut kuivuneen leivän jauhamisesta opettajan ohjaamana ja mauttomuuteen turtumisesta? Minun ainakin on. Selvä puutostila! Ruokahalu on saatava heräämään. Kirjassa kiinnostuksen herättämisen ideana on herkullinen tarjoilu. Kiinnostuksen ylläpitämiseksi myös ravinteikkuus on otettava huomioon. Sekä kiinnostuksen herättämiseen että ylläpitämiseen kirja tarjoaa erilaisia näkökulmia.

Kirjan luvuissa tarjoillaan jokaiseen teemaan liittyen erilaisia osioita: ”Pikkunälkään” kiinnostuksen herättämiseksi ja ylläpitämiseksi, ”Alkupala” orientoi opittavaan sisältöön, ”Pääruoka” käy läpi opittavan sisällön ja ”Jälkkäri” on herkkutuokio opittavan sisällön lopuksi hyvää mieltä tuomaan. Lisäksi ”Doggy bag” helpottamaan nälkää kotonakin. Näitä osioita voi käyttää oman mielen mukaan parhaiten katsomallaan tavalla. Kaikkea ei siis ole tarkoitus käydä samalla kerralla läpi putkeen.

Kirjan aihealueet kattaa fiilikset (matikka-allergian ennaltaehkäisy), oppimisen tavat, sisällöt (tekniikka ja ymmärtäminen), omatahtisuus (eriyttäminen ja kiinnostuksen herättäminen), loogisuus, kokeilevuus, tarpeellisuus, kriittisyys, algorytmisyys, kyseenalaistaminen, vaatimustason nostaminen (matikkakunto) sekä arvioiminen.

Matematiikka on linkitetty kirjassa hyvin vahvasti käytäntöön. Varhaiskasvatuksessa matematiikka liittyy aina vahvasti arkeen. Kirjan lukuisista ja toisistaan hyvin erilaisista ajatuksista saa mukavasti ideoita siihen, miten monipuolisesti matikkaa voikaan hyödyntää.

Tärkeimmät asiat, jotka kirjasta voimakkaasti paistaa, ovat innostus, ihmettely, tutkiminen, omilla aivoilla ajatteleminen, itseensä luottaminen, ongelmanratkaisu ja oivaltamisen ilo. Kun nämä asiat pitää mielessä lasten kanssa toimiessa, on motivaatio taattua ja näin ollen myös motivaation valtava vaikutus oppimiseen!

Kirjoittaja: Outi Kosunen

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.