Viisi ideaa varhaiskasvatukseen, jotka innostavat lapsia kirjojen pariin
Varhaiskasvatuksessa lastenkirjallisuutta luetaan moniin eri tarkoituksiin. Näitä ovat tavallisimmin:
• opittavaan eläytyminen ja oppimisen motivointi
• erilaisten siirtymätilanteiden tukeminen, sujuvoittaminen ja ajankulu
• rauhoittuminen ennen lepohetkeä tai kokonaisen lepohetken vietto lukien
• lasten omaehtoinen lukemiseen ja kirjallisuuteen tutustuminen esimerkiksi vapaan leikin osana
• lasta kiinnostavan tiedon etsintä ja oman toiminnan ideointi.
Lukemiseen kannustavassa ympäristössä otetaan huomioon, että jokainen lapsi innostuu kirjallisuudesta eri tavalla. Tässä viisi ideaa varhaiskasvatukseen, jotka innostavat lapsia kirjojen pariin ja samalla syntyy ihania yhteisiä kirjahetkiä.
1. Lapsen tarinapurkki Kootkaa lapsen kanssa purkkiin kiinnostavia sanoja, luonnosta löydetty esineitä, ryhmässä toteutettuja käsitöitä tai kuvataiteen juttuja. Tästä purkista voi tarvittaessa etsiä hetkeen sopivia pieniä muistoja ja inspiraation lähteitä katsomalla, koskettelemalla tai kuuntelemalla niitä. Jo pelkkä purkin ravistaminen voi tuottaa äänimaailman, joka avaa oven tarinoiden maailmaan. Purkkia itsessään tai siinä olevia materiaaleja voi hyödyntää monissa eri tilanteissa. Riemullisia hetkiä on koettu myös silloin, kun varhaiskasvatuksen työntekijä ottaa lapsen purkin ja tarkasti koko purkkia kuunnellen tai tiettyä esinettä etsien aloittaa tarinan tai valitsee lukuhetken kirjan.
2. Pieni digi-idea Lapset kuvaavat tableteilla toisiaan yhdessä mielikirjansa kanssa. Tehtävänä voi olla löytää kirjaan sopiva lukupaikka tai pukeutua kirjaan sopiviin roolivaatteisiin.
3. Lapsen lempikirja Pyydä kotoa lasten lempikirjoja ryhmän yhteisiin lukuhetkiin. Tehkää näkyväksi lukemista kaikin tavoin myös kotiin päin. Parhaimmillaan ryhmän yhteinen lukijuus innoittaa lukemaan myös kotona.
4. Satulaatikko Varatkaa lukuhetkitilaan laatikko, jonne piilotetaan lukuhetkeen liittyviä yllätyksiä. Laatikkoon voi laittaa satuun liittyviä esineitä, käsinukkeja tai pehmoleluja. Mukava yllätys on myös lukuhetkikirjan hahmoilta tullut viesti. Viestin pohjalta lapset voivat ennustella, minkälainen kirja on luvassa, kuka kirjeen on kirjoittanut tai millainen henkilö kirjeen takana on. Laatikosta löytyviä virikkeitä voi käyttää lukuhetkeen virittäytymisessä, lukuhetken aikana tai lukuhetken jälkeen.
5. Lukuhetki metsässä
Kirjaa on helppo kantaa mukana metsäretkillä. Ihan oma lukuhetkitunnelma syntyy, kun luontosatua luetaan puun juurella istuen omat pehmoystävät mukana. Lukuhetken jälkeen myös ympäristö voi näyttää uudenlaiselta. Lopuksi voidaan tehdä maataidetta ja jättää viesti lukuhetkeen osallistuneille metsän hahmoille.
Lähde:
Juli-Anna Aerila — Merja Kauppinen
Kirjasta kaveri
Sytykkeitä lukijaksi kasvamiseen
PS-kustannus, 2021
TILAA TÄSTÄ.