Eetu, Iitu ja kertomattomat tarinat — Lapsen kerrontataitoja kehittävä satukirja
Olen aina rakastanut kirjoja ja kirjoittamista. Tarinat ja niiden synty on kiinnostanut minua jo pienestä asti. Siinä on jotain ihmeellisen tenhoavaa ja viehättävää, kun tyhjät sivut täyttyvät tekstillä. Myös satujen ja lasten tarinoiden maailma on hyvin kiinnostava. Toki se kiinnostaa minua jo ammattinikin puolesta. On ihana tunne saada rakkaus tarinoihin välittymään myös lapsille.
Jo opiskellessa ja työvuosien alussa minua kiinnosti mm. erilaiset lasten teatterin muodot, joissa lapset pääsivät esittelemään omaa tarinaansa vaikkapa käsinukkejen avulla. Kun myöhemmin alettiin puhua sadutuksesta, olin innolla heti tutustumassa kyseiseen työskentelymuotoon ja ottamassa sadutusta oivalliseksi dokumentoinnin välineeksi liittyen vaikkapa erilaisiin päiväkodin juhliin ja tapahtumiin, mutta myös tilanteisiin, jotka toistuvat päiväkodilla päivittäin (esim. värityskuvien lisukkeeksi).
Myöhemmin innostuin tarinanopista ja ideoin ostonoppien lisäksi erikoisista napeista omaa vaihtelua tuovaa versiota tarinanoppien rinnalle. Tai vaikkapa kuvakortit noppien sijasta samaan tarkoitukseen. Mielessä kutkuttelee myös ajatus pitkästä kaulakorusta, johon olisin muovaillut esim. fimomassasta erilaisia eläimiä tai mitä tahansa esineitä, jotka innostaisivat lapsia keksimään lisää omia tarinoitaan.
Eetu, Iitu ja kertomattomat tarinat -kirja on ihana jatke tarinoihin liittyvään innostukseeni. Jos tunnistit itsesi muisteluistani, uskon että innostut näistä kertomattomista tarinoista yhtä paljon kuin minä!
Omat lapsuudenmuistot liittyen yhteisiin iltasatuhetkiin vanhempien kanssa herättävät myös lämpimiä tunteita. Ne ovat olleet tärkeitä yhteisiä hetkiä, jotka ovat samalla kehittäneet kielellisiä valmiuksia, eikä niitä sovi tietenkään unohtaa. Lapsille on kuitenkin hyvin tärkeää saada kertoa myös oman mielikuvituksen tuotteista. Toisille se käy leikiten ilman kirjojakin, mutta kaikille tarinan alkuun pääseminen ei ole yhtä helppoa; ja siinä tämä kirja on oivallinen apuväline.
Näytin kirjaa kahdelle tytölleni. Toinen helposti ja nopeasti kaikesta innostuva ja rohkea kokeilija halusi heti kertoa kirjan avulla tarinan. Oli todella mielenkiintoista kuulla, millaiset asiat tarinan kuvista oli hänen mielestään kaikista tärkeimmät kerrottaviksi.
Toinen tyttöni, joka on luonteeltaan harkitsevaisempi, kuunteli mielenkiinnolla isosiskonsa tarinaa. Hän ei halunnut heti alkaa kertomaan omaa tarinaansa, vaan vasta myöhemmin, kun sai kokeilla rauhassa kahden kesken minun kanssa. Lopputulos oli kuitenkin sama: molemmat tykkäsivät kovasti. Tarinoiden henkilöhahmot ja kuvitus olivat mieleisiä. Tarinan keksimisen alkuun pääsemiseen auttoi myös lyhyt johdantotarina.
Kirjan tavoitteena on kehittää lapsen kerrontataitoja. Kuvitettujen kertomattomien tarinoiden lisäksi kirjassa on mukava teoreettinen avaus aiheeseen, josta saa vinkkejä, miten aikuinen voi auttaa lasta kertomaan.
Toki vanhemmat ovat kautta aikojen keskustelleet lukemistaan kirjoista lastensa kanssa, mutta tämä uudenlainen tapa lisää lapsen kerrontaa huomattavasti enemmän ja on piristävä lisä perinteisten lukutuokioiden rinnalla.
Tämänkaltainen tekstitön kuvakirja mahdollistaa sen, että lapsi saa itse kuvituksen tukemana kertoa tarinan, sen yksityiskohdat, mahdolliset vuorosanat sekä käyttää haluamiaan sanavalintoja ja päättää, mistä tarinan ja kuvan elementistä hän haluaa kertoa. Tämä kaikki kehittää lasten kielellisiä taitoja ja tuo mielestäni myös mukavasti lisää rohkeutta itsensä ilmaisuun.
Kirjan kohderyhmänä ovat alle kouluikäiset lapset, mutta kirja soveltuu siitä huolimatta mielestäni erittäin hyvin myös kouluikäisille lapsille.
Tarinoiden lukeminen ja kuunteleminen kehittävät monella tavalla. Niistä voi lukea lisää kirjan alusta, jossa on mukavasti teoriatietoa lasten kielellisestä kehityksestä. Mitä monipuolisemmin lapset pääsevät eri kerronnan muotoja harjoittelemaan, sitä kehittyneempiä kielellisistä taidoista tulee. Kirja huomioi myös Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden laaja-alaiset tehtävät sekä lasten ilmaisu- ja ajattelutaitojen kehittämisen.
Tarinoiden lopussa on vielä harjoituksia sekä ideoita jatkokeskustelulle. Lisäksi kirjan lopun liitteissä on ilahduttavia yllätyksiä paperinukkejen, tarinakorttien ym. muodossa.
Kirjoittaja Outi Kosunen
Chat - Asiakaspalvelija on paikalla
Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.