Aistiseikkailu: Matka maailman ympäri -kirjasarjan nimi kuvastaa hyvin näiden idearikkaiden ja monipuolisten kirjojen sisältöä. Lähdin esikouluryhmäni kanssa tälle seikkailulle syksyllä pian eskarin alettua. Ja seikkailua se on ollutkin; varsinaista elämysmatkailua ihan kotikaupungista käsin. Lapset ovat olleet todella kiinnostuneita vuoden teemastamme.
Aloitimme matkamme Suomesta heti, kun olimme ensi alkuun tutustuneet lähiympäristöömme ja toisiimme. Tutkimme maatamme mm. karttapallolta. Tein myös jättimäisen Suomen kartan, jonka kiinnitin ryhmätilamme oveen. Siitä on helppo tarkistaa, missä päin Suomea kukakin on matkustanut. Lapset tutkivat lähes päivittäin myös toisella seinällä olevaa isoa maailman karttaa.
Suomen matkamme jälkeen lapset ovat saaneet äänestää seuraavan matkakohteen. Äänestyksessä apuna on ollut tulostamani liput kaikista niistä maista, jotka aistiseikkailu -kirjoista löytyy. Toteutuneet matkakohteemme löytyvät ryhmätilastamme viirinä roikkumasta katosta. Suomen jälkeen lapset äänestivät haluavansa Saharan aavikolle (kirjan kaikki kohteet eivät ole maita) ja viimeisimmäksi matkustimme Kiinaan.
Maahan liittyvän sadun olen lukenut joka viikko aina eri tavoin toteutettuna. Ensimmäisen kerran luettaessa olen rakentanut mm. kirjan vinkkejä hyödyntäen aina jonkinlaisen kyseistä maata kuvaavan havainnollistavan maiseman täynnä maahan ja sen kulttuuriin liittyvää rekvisiittaa, joita olen omilta matkoiltani ostanut.
Ennen maahan matkustamista olemme kuitenkin ensin tutustuneet maahan ja sen kulttuuriin etukäteen. Pienestä matkalaukustani on löytänyt paljon kaikkea mielenkiintoista tutkittavaa: Saharan matkalla Egyptistä ostamani koristekameli, Sfinski -patsas, aavikolla pidettävä huivi/päähine sekä egyptiläisiä lasten asuja, hämähäkkejä yms.
Kiinan matkalla matkalaukustani löytyi aikuisten ja lasten kimonot, Kiinasta ostettu magneetti, syömäpuikkoja sekä Kiinassa käsintehty paita. Lisäksi olin koristellut tilan Kiinan lyhty -nimisillä oikeilla kuivakukilla, tyynyillä joiden päällä oli kiinalaiset tyynynpäälliset, käsityönä tehdyllä villaisella hartiahuivilla sekä kiinalaisilla tauluilla, joissa on maalaustekniikkaa ja kiinalaisia kirjaimia.
Lasten keskittyminen oli taattua! Joka kerta matkalaukusta löytyi toki myös leikkilentoliput jokaiselle sekä lasten aiemmin askartelemat passit. Maahan liittyviä kirjoja olemme aina ennen matkaa lukeneet myös sekä laulaneet aiheisiin liittyviä lauluja.
Tämän alustuksen jälkeen olemme lähteneet kohti ”rakentamaani” lentokenttää. Jokainen on käynyt passintarkastuksessa ja vienyt eskarireppunsa matkatavaroiden läpivalaisuun ennen lentokoneeseen nousua. Lentokoneen sai helposti tehtyä siirtämällä tuoleja oikeaan järjestykseen. Matkatavaroiden läpivalaisuun ei muuta tarvittu kuin pöydän päälle kangasta ja päätyyn saksilla hapsutettua roskapussia. Lentokoneessa ohjelmistossa on ollut maasta kertova lyhyt tarina sekä ruokana rusinaa. Itse olen toiminut lentoemäntänä.
Määränpäähän saavuttuamme jokainen on saanut passiinsa päivämäärän lisäksi maan leiman (esim. tulostettu postimerkki tai oikealla leimasimella tehty leima), joka on jollain tavalla kuvannut sen kertaista aistiseikkailusatua; esim. kameli aavikolla ja kiinalainen karnevaalilohikäärme.
Lentokentältä päästyä on alkanut varsinainen seikkailuosuus: Saharassa matkasimme tukahduttavan kuumalla aavikolla kamelin selässä etsien keidasta ja vettä; Kiinassa lensimme lohikäärmeen selässä tähystäen milloin riisipellolla työskenteleviä kiinalaisia, milloin pandoja. Samalla olemme kuunnelleet kyseiselle maalle ominaista musiikkia. Sadun jälkeen lapset ovat saaneet jatkaa ja kehitellä aloittamaani yhteistä leikkiä ennen kuin on ollut aika palata takaisin lentokoneella Suomeen. Kyseiseen maahan liittyviä värityskuvia on myös saanut värittää tai piirtää matkastaan. Ipad apunamme olemme myös saaneet syvennettyä tietoamme maasta aina, kun lapsille on herännyt jotain kysymyksiä.
Seuraavalla viikolla olemme muistelleet sadun kulkua satuun liittyvien lorukorttien kuvien kera. Ensimmäisen viikon rekvisiitasta on kulkenut mukana sadun päähenkilö; Suomessa kani -käsinukke, aavikolla kameli -koriste-esine ja Kiinassa lohikäärme. Olemme käyneet sadun uudestaan läpi hyödyntämällä kehonsoittimia.
Kolmannella viikolla olen ottanut jälleen saman sadun, mutta liikunnallisesti toteutettuna. Viimeisellä viikolla emme ole enää lukeneet satua, vaan muistelleet sadun kulkua satuun liittyvien lorukorttien kuvien avulla. Olemme myös lukeneet lorukorttien lorut. Lopuksi olemme äänestäneet uuden matkakohteen seuraavaksi kuukaudeksi:Humppaa, pumppaa, kuningas jumppaa. Koivet kattoon, kaviot ristiin, harja hurjaan huiskeeseen, turnajaisten tuiskeeseen. Kuka jalkoja heiluttaa, kuka on kuningas, mikä on maa?
Aistiseikkailu on ollut todella mieleinen ja laaja-alaista oppimista korostava toimintatapa niin lapsille kuin aikuiselle. Suosittelen ehdottomasti kaikille tätä uuden opetussuunnitelman mukaista kirjasarjaa!
Outi Kosunen
Chat - Asiakaspalvelija on paikalla
Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.