Kaikki voivat olla keksijöitä — yhdessä tekemällä syttyy osaamisen ja oivaltamisen ilo!
Keksimisen pedagogiikassa yhdistetään eri oppiaineita teknologiaa hyödyntävään, hauskaan käytännön tekemiseen. Kun oppilaita ohjataan todenmukaisten, avoimesti määriteltyjen ja mielekkäiden ongelmien äärelle, he oppivat nykypäivänä ja tulevaisuudessa tarvittavia jokapäiväisiä taitoja.
Uuden luominen on olennainen osa jokaisen ihmisen toimintaa. Kirjassa kerrotaan, miten oppilaita ja opettajia voi tukea teknologian luovassa ja oppimista tukevassa käytössä. Mukana on USEITA innostavia esimerkkejä eri luokka-asteilla toteutetuista keksintöprojekteista.
Uuden luomisen, yhdessä tekemisen sekä teknologian hyödyntämisen kautta opitaan niitä taitoja, joita muuttuva yhteiskunta ja työelämä edellyttävät. — — Monet lapset ja nuoret ovat taitavia digitaalisen teknologian käyttäjiä, mutta luovan opiskelukäytön sijaan he käyttävät sitä pääasiassa sosiaalisiin ja viihteellisiin tarkoituksiin. Koulun, opettajien ja kaikkien meidän kasvattajien tehtävänä on tukea ja ohjata oppilaita omaksumaan valmiuksia, jotka liittyvät teknologian luovaan ja oppimista tukevaan käyttöön.
Kirjan kirjoittajat ovat tutkijoita ja opettajia, jotka ovat toteuttaneet pitkän sarjan keksimisprojekteja eri koulutasoilla. Tiina Korhonen toimii yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa ja johtaa koulun kokonaisvaltaista kehittämistä tukevaa valtakunnallista Innokas-verkostoa. Kaiju Kangas toimii Suomen ensimmäisenä teknologiakasvatuksen apulaisprofessorina Helsingin yliopistossa.