Hyvän oppimisen tilat -kirja kertoo, miten ympäristön saa tukemaan oppimista.
Oppimisympäristöllä on suora vaikutus siihen, miten myöhemmin näemme itsemme ja toiset ihmiset.
Jokainen meistä viihtyy turvallisessa ja monipuolisessa tilassa ja ympäristössä, jossa voimme olla juuri sellaisia kuin olemme ja toteuttaa itseämme yhdessä muiden kanssa. Tällainen ympäristö tukee oppilaan fyysistä sekä psyykkistä hyvinvointia ja herättää uteliaisuuden oppimista kohtaan.
Koulussa hyvän oppimisen tilan kehittämisen tulee lähteä niistä tarpeista ja arvoista, joita tulevaisuudessa halutaan edistää. Koulu ei siis ole vain tila siinä fyysisessä merkityksessä kuin rakennus tai huone. Se ei myöskään ole vain tietty mielentila tai sosiaalinen tila. Parhaimmillaan koulu voi olla tätä kaikkea yhdessä ja erikseen.
HYVÄN OPPIMISEN TILAT näyttää, miten voi edistää oppimista niin että oppimisympäristö ja pedagogiikka tukevat toisiaan. Lisäksi se herättää kokeilemaan erilaisia tilallisia ratkaisuja, pohtimaan ja muokkaamaan niin fyysistä kuin henkistäkin tilaa sellaiseksi, joka tukee hyvää oppimista.
Oppimisympäristö käsitetään useimmiten fyysiseksi ympäristöksi, vaikka siihen kuuluu myös psyykkinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö. Myös käytetyt menetelmät ja välineet ovat osa oppimisympäristöjä.
Tämä kirja herättää katsomaan maailmaa uudenlaisista näkökulmista ja laajentamaan oppimisympäristön käsitettä uusille alueille. Teos näyttää, miten voi edistää oppimista niin että oppimisympäristö ja pedagogiikka tukevat toisiaan.
Teos on suunnattu opettajille niin varhaiskasvatukseen, perusopetukseen, toiselle asteelle kuin vapaaseen sivistystyöhönkin. Se tarjoaa uusia ajatuksia myös arkkitehdeille ja muille ammattiryhmille, jotka ovat oppimisympäristöjen kanssa tekemisissä ja niistä vastuussa.
Professori Teemu Leinonen työskentelee Aalto-yliopiston taiteiden ja suunnittelun korkeakoulussa. Hän toimii Aalto Media Labissä oppimisympäristöjen tutkimusryhmän johtajana. Hänen tutkimuksensa käsittelee erityisesti digitaalisia oppimisympäristöjä sekä digitaalisten opetuksen ja oppimisen työvälineiden suunnittelua. Viime vuosina Teemu on laajentanut tutkimustaan myös arkkitehtuurin suuntaan.
Vantaan kaupungin varhaiskasvatuksen johtaja Mikko Mäkelä on ennen nykyistä tehtäväänsä toiminut varhaiskasvatusjohtajana Järvenpäässä sekä varhaiskasvatuksen kehittämispäällikkönä Helsingissä. Hän on vastannut oppimisympäristöihin liittyvistä hankkeista, joissa on laajennettu oppimisympäristöjä esimerkiksi digitalisaation, liikkumisen ja taidekasvatuksen näkökulmista. Työssään hän on ollut mukana myös useiden päiväkotien rakennus- ja korjaushankkeissa pedagogiikan asiantuntijana.