Yhdessä toimimisen taidot ovat kuin aarteita, joita jokainen kerää omaan aarrearkkuunsa.
Mitä tapahtuu, kun Aarresankarit löytävät metsästä meteoriittia muistuttavan möhkäleen? Kuinka saadaan yhdessä sovittua, millainen avaruusalus rakennetaan? Entä jos joku haalii kaikki työkalut? Täytyykö kaikkien osallistua seikkailun jälkeisten paluujuhlien suunnitteluun?
Vasu painottaa sitä, että lapsen oppiminen tapahtuu yhteisössä ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Lapsen kyky toimia osana ryhmäänsä vaikuttaa siihen, miten paljon hänellä on irrottaa potentiaaliaan muuhun oppimiseen. Siksi on tärkeää, että ryhmän toimintaan ja yksittäisen lapsen siinä pärjäämiseen kiinnitetään huomiota.
Tämän oppaan lähtökohtana on Aistiseikkailu-menetelmän hyödyntäminen lasten ryhmässä toimimisen tueksi. Aistiseikkailu-menetelmän avulla päästään tavoitteelliseen lapsen luovaan ja moniaistiseen toimintaan, joka tukee minuuden kehitystä. Oppaassa keskitytään ryhmässä toimimisen taitoihin, joita voidaan tavoitteellisesti harjoitella ihan niin kuin muitakin taitoja.
Kirja sisältää 10 tarinaa, joiden kautta päästään lasten kanssa leikkien pohtimaan monia yhdessä toimimisen taitoja. Bonuksena on yhdestoista tarina, jossa käydään läpi toiminnan dokumentointia ja mediakasvatusta. Hypätkää Sissi Sisiliskon, Kaarna Käärmeen ja muiden ryhmäläisten kanssa hauskaan harjoitteluun.
Toimintavinkkiesimerkki kirjasta:
Etsitään sanomalehdistä kuvia, joissa on enemmän kuin yksi ihminen tai luontokohteita. Pohditaan, mitä kuvassa mahtaa olla tai tapahtua, mitä on tapahtunut ehkä ennen kuvan ottamista ja mitä tapahtuu sen jälkeen. Voidaan miettiä myös, että jos itse olisi kuvassa, missä siellä olisi mukavin olla ja miksi.