Kasvatustieteen tehtävä suhteessa kasvatustietoon on kaksisuuntainen. Yhtäältä sen tehtävä on erilaisin tieteellisin menetelmin tuottaa uutta kasvatustietoa, joka auttaa kasvattajia, opettajia, kouluttajia ja kouluhallintoa arvioimaan ja kehittämään toimintaansa. Toisaalta kasvatustieteen tehtävänä on lisätä ymmärrystämme siitä monimuotoisesta ja suurelta osin piilossa olevasta tieto- ja uskomusperustasta, joka ohjaa kasvatuskäytäntöjä ja koulutuspäätöksiä.
Johdatus kasvatustieteisiin johdattaa lukijan kasvatusta, koulutusta, oppimista ja kasvua tutkivien tieteiden maailmaan. Kirjan tavoitteena on antaa välineet ymmärtää kasvatustieteellistä tutkimusta ja paikantaa sen asema tieteiden järjestelmässä. Teoksessa käsitellään laajasti suomalaisen kasvatustieteen rakennehistoriaa, kysynnän kasvua ja kasvatustieteen alan laajenemista. Teos sisältää myös klassikko-osaston, jossa esitellään sekä kansainväliset että kotimaiset kasvatustieteen historiaan pysyvästi jääneet tieteentekijät.
Kirjan tavoitteena on antaa lukijalle välineet ymmärtää kasvatustieteellistä tutkimusta, paikantaa sen asemaa tieteiden järjestelmässä ja käsittää kasvatustieteellisen tutkimuksen ominaislaatua historiallisissa ja yhteiskunnallisissa yhteyksissään. — — Jos osa kirjan kertomasta raapaisee lukijan pinttyneitä ajatustottumuksia ja kyseenalaistaa hänen kasvatuksen maailmaa koskettavan arkiajattelunsa itsestäänselvyyksiä, olemme ylittäneet tavoitteemme.
Johdatus kasvatustieteisiin on 8., uudistettu painos WSOYpro:n aiemmin julkaisemasta samannimisestä teoksesta.