Opettajan työssä toteutuu päivittäin lähes koko kuormittavuuden kirjo.
Opettajan työn kognitiivinen kuormitus liittyy aineenhallintaan ja pedagogiikan asiantuntijarooliin sekä siihen, että joudumme ratkomaan monenlaisia ongelmia työssämme.
Pyörittelemme jatkuvasti koko opetussuunnitelman palettia suunnitellessamme opetustamme ja luodessamme yhtenäisiä ilmiölähtöisiä opetuskokonaisuuksia. Toisinaan joudumme ratkomaan lasten ja nuorten ongelmia heidän perheidensä ja oppilashuollon kanssa. Mietimme sopivia keinoja tukea oppilaita välillä unissammekin.
Näihin tilanteisiin ei ole olemassa aina yhtä ja oikeaa ratkaisua. Opettajina voimme kokea raskasta vastuuta päätöksistämme.
Tässä kirjassa pureudutaan positiivisen psykologian tutkittuun tietoon ja annetaan työkaluja kohti sinun parempaa työhyvinvointia.
Oma työ voi herättää innostusta ja intohimoa, mutta yhtä lailla se voi tuntua maailman suurimmalta taakalta. Toisinaan taas ajatukset työstä seilaavat laidasta toiseen. Työn parissa kuluttaa joka tapauksessa suuren osan päivästä. Siksi on tärkeää tiedostaa, kuinka työ vaikuttaa meihin ja hyvinvointiimme.
Tämä kirja on opettajan oma hyvinvointikirja. Se ei voi tarjota lisäresursseja, pienentää oppilasryhmiä tai vaikuttaa koulujen sisäilmaongelmiin, mutta sen avulla opettajan on mahdollista lisätä omia voimavarojaan. Helposti lähestyttävä teos esittelee positiivisen psykologian ja työhyvinvoinnin tutkimuksia sekä opettajien omia kokemuksia työssä jaksamisesta. Tutkimustiedon lisäksi kirja tarjoaa harjoituksia ja työkaluja oman hyvinvoinnin sekä työhyvinvoinnin parantamiseen.
Näytetehtävä:
Positiiviseen psykologiaan perustuva positiivinen pedagogiikka on ollut jo useita vuosia mukana opetuksessa, ja siitä on julkaistu lukuisia kirjoja myös suomeksi. Koemme, että nyt on aika kiinnittää huomio oppilaista opettajiin. Kun me opettajat voimme hyvin, tunnistamme ja hyödynnämme omia vahvuuksiamme, pystymme säätelemään stressiämme paremmin, tunnistamme arvomme ja elämäämme vaikuttavat uskomukset sekä ajatusmallit, olemme valmiita viemään näitä asioita myös omaan opetukseemme.
Reetta Yrttiaho on kasvatustieteiden maisteri, luokanopettaja, valmentaja ja positiivisen psykologian asiantuntija. Kasvatustieteen koulutus ja yli kymmenen vuoden kokemus opettajan työstä, positiivisen psykologian sekä työ- ja organisaatiopsykologian opinnot ovat kehittäneet Yrttiahosta opetustyön hyvinvoinnin asiantuntijan. Hänen intohimonaan on edistää hyvinvointia niin työnsä parissa kuin omassa elämässään.
Susanna Posio on kasvatustieteiden maisteri, luokanopettaja ja positiivisen psykologian asiantuntija. Kiinnostus ihmismieleen ja vuorovaikutukseen työelämässä ovat vieneet hänet myös opiskelemaan johtamista ja työhyvinvointia. Posio on toiminut opettajana yli kymmenen vuotta, ja hänellä on halua auttaa ihmisiä kulkemaan kohti kukoistavampaa ja merkityksellisempää elämää.
Reetta ja Susanna ovat luoneet opettajien ja kasvatushenkilöstön työhyvinvointia tukevan Kohti kukoistavaa koulua -koulutuksen. Heidän tavoitteenaan on luoda merkityksellisempää ja parempaa työelämää kaikille.