Varhaiserityiskasvatus-kirjan kannessa pienet jalat suuntaavat kohti tulevaisuutta. Askeleet ovat välillä varmoja, välillä lapsi tarvitsee tukea niitä ottaessaan. Varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen työntekijöillä on etuoikeus olla ottamassa näitä askeleita lapsen kanssa.
Kirjassa kerrotaan tutkimusperusteisesti ja käytännönläheisesti, miten lapselle järjestetään hänen kasvuaan edistävä varhaiskasvatusympäristö sekä muu tarvittava tuki. Uudistetussa painoksessa on huomioitu varhaiskasvatuksen uudistunut lainsäädäntö tuen tasoineen ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022.
Kirja pyrkii antamaan kasvatukseen, opetukseen ja päätöksentekoon sellaista tietoa, joka helpottaa lapsen — myös tukea tarvitsevan lapsen — näkökulman tavoittamista. Luvuissa käsitellään varhais- ja varhaiserityiskasvatuksen rakenteita sekä pedagogiikkaa. Tietoa tarvitaan lapsen hyvinvoinnista, kehityksestä ja oppimisesta sekä siitä, miten mahdollinen tuen tarve heijastuu näihin. Tärkeää on lisäksi tunnistaa asenteiden merkitys, kun halutaan toteuttaa laadukasta, inklusiivista varhaiskasvatusta moninaisuutta arvostaen, positiivisin keinoin ja lapsen vahvuuksia painottaen.
Varhaiskasvatuksen lisäksi kirja sopii myös esi- ja alkuopetuksen tarpeisiin. Teos toimii sekä käsikirjana kentällä että kasvatus- ja opetusalan koulutuksissa.
Varhaiskasvatuksen työntekijöille ja muille varhais- ja varhaiserityiskasvatuksesta kiinnostuneille kirja tarjoaa uusia virikkeitä työn tueksi ja välineitä sekä omien että työyhteisöjen pedagogisten käytänteiden ja toimintatapojen reflektointiin. Kirja antaa lukijalle uutta ymmärrystä, tietoa ja keinoja niin varhaiserityiskasvatuksen laadun arviointiin kuin laadukkaan varhaiserityiskasvatuksen toteuttamiseenkin.
”Toivomme, että tämä kirja antaa lukijalle oivalluksia siitä, miten hän voi osaltaan vaikuttaa siihen, että tukea tarvitsevan lapsen arki olisi mahdollisimman hyvää ja samanlaista arkea kuin muillakin lapsilla. Tuen tarve on kuitenkin vain pieni osa lapsen maailmaa, ennen kaikkea hän on lapsi. Hän haluaa leikkiä, olla aktiivinen osallistuja ja toimija omassa elämässään. Tukea tarvitseva lapsi voi tarvita varhaiskasvatuksen työntekijän tukea juuri tässä kohden.”
Päivi Pihlaja (KT, dosentti, psykoterapeutti) työskentelee Itä-Suomen yliopistossa kasvatustieteen professorina.
Riitta Viitala (KT, erityisopettaja) työskentelee erityispedagogiikan lehtorina Jyväskylän yliopistossa.
Muut kirjoittajat ovat alan tutkijoita ja erityisasiantuntijoita.
Jokainen lapsi on ainutlaatuinen. Lapsen vanhemmilla ja varhaiskasvatuksen työntekijöillä on yhteinen tärkeä tavoite: lapsen hyvinvointi, jonka pohjalle hänen kehityksensä ja oppimisensa rakentuu.