Arvioinnin suunnittelu- ja muistikirja on uudenlainen apuväline peruskoulun ja lukion opettajille. Kirja kulkee helposti koulutyön eri tilanteissa mukana ja auttaa opettajaa kirjaamaan arviointiin liittyviä tapahtumia. Lisäksi suunnittelu- ja muistikirja auttaa opettajaa suunnittelemaan arviointia osana omaa opetusta ja toteuttamaan arviointia monipuolisesti.
Kirjassa on mukana oppilaan oppimisen tavoitteet ja päättöarvioinnin kriteerit, joihin vuosiluokkien 7—9 osaamisen arviointi perustuu. Mukana ovat suomen kieli ja kirjallisuus, A-englanti, matematiikka, biologia, maantieto, fysiikka, kemia, terveystieto, uskonto, elämänkatsomustieto, historia, yhteiskuntaoppi, musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta ja kotitalous.
Kirjassa on osat oppimista edistävän (formatiivisen) ja osaamisen (summatiivisen) arvioinnin suunnittelulle, toteutukselle ja dokumentoinnille. Tietolaatikoissa tiivistetään keskeiset arvioinnin periaatteet ja toimintatavat. Muistiinpanoaukeamilla olevat apukysymykset ohjaavat pohtimaan muun muassa arvioinnin kohteita, tapoja ja ajoitusta. Suunnittelu- ja muistikirja toimii myös yhteissuunnittelun pohjana ja koulun arviointikulttuurin kehittämisen työvälineenä.
Najat Ouakrim-Soivio on koulutukseltaan kasvatustieteiden tohtori ja filosofian lisensiaatti. Hän toimii Turun yliopiston kasvatustieteen tiedekunnan dosenttina erityisalanaan oppimisen ja osaamisen -arviointi. Ouakrim-Soivio on toiminut muun muassa historian ja yhteiskuntaopin opettajana, rehtorina ja opettajakouluttajana, yleissivistävän koulutuksen asiantuntijatehtävissä Opetushallituksessa ja opetus- ja kulttuuriministeriössä. Nykyisin hän toimii yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa.
Anne Rongas on käytännön pedagogi, joka on toiminut opetusalan kehittämistehtävissä 20 vuotta. Viime vuosina hän on työskennellyt arviointikulttuuriin ja arviointiprosessin suunnitteluun liittyvissä tehtävissä. Rongas on koulutukseltaan kasvatustieteen kandidaatti.
Käytä kätevästi yhdessä Arvioinnin työvälineen kanssa.