Tämä kirja tarkastelee opettajan työtä tunneälyn perspektiivistä käsin. Tunteet voivat muodostaa opettajalle joko kehittymisen esteen tai muutosvoiman.
Osaan useimmiten hallita tunteitani ja impulssejani. Pysyn yleensä tyynenä, vaikka mitä tapahtuisi. Itsekontrollini petti viime viikolla oppilaan kanssa, joka on ollut erittäin haastava kaikki neljä vuotta, joina olen häntä opettanut. Oppilas tuli viiden sentin päähän naamastani ja huusi: -—Soitin jo mutsillenikin, että olet v**** paska opettaja! Kuppini meni totaalisesti nurin ja sanoin: — Aion soittaa mutsillesi, että minulla on v**** paska oppilas. Tästä tämä röyhkeä oppilas hiljeni, kun käytin samaa kieltä hänen kanssaan. En onnitellut itseäni, vaan menin välittömästi kertomaan rehtorille ja soitin pojan äidille. Onneksi sain ymmärrystä molemmilta.
——
Tunteet vaikuttavat työsuoritukseeni. Myönteiset tunteet ja niiden tietoinen luominen edistää vuorovaikutusta ja yhteistyötä niin oppilaiden kuin kollegoiden kanssa. Tietoisuus työpäivän aikaisten ”tunneansojen” mahdollisuudesta ja niiden ennakoinnista helpottaa niin, etten tartu kaikkiin tunnesyötteihin, joita työpäivän aikana eteeni tulee.
Tehdessään vaativaa ihmissuhdetyötä opettajat joutuvat säätelemään omia tunteitaan ja niiden ilmaisemista tavallista enemmän. Tämän vuoksi heitä voidaan hyvällä syyllä kutsua tunnetyöläisiksi. Opettajan työhön kuuluvat myös vaikeat ja epäselvät ongelmatilanteet sekä eettinen ja sosiaalinen vastuunotto.
Selviytyäkseen emotionaalisesti haastavasta työstä opettajan tulee tiedostaa emotionaaliset valmiutensa.
Kirjassa sinulle esitellään käytännönläheinen kuusivaiheinen tunneälytaitojen kehittämismalli, joka ohjaa sinua kehittymään tunnetaitajaksi. Kirja sisältää myös testin, jonka avulla kartoitat emotionaalisen osaamisesi tämänhetkisen tilanteen: millä alueilla olet vahvimmillasi ja missä tarvitset eniten kehittymistä.
Kirjan luettuasi osaat hyödyntää tunteisiin liittyviä tietoja ja taitoja paremmin työssäsi. Kirjassa on mukana lukuisia kollegoidesi tarinoita opetuksen arjesta ja siitä, miten he ovat oppineet käyttämään tunneälytaitoja työssään. Lisäksi kirja kertoo, mitä koulun johdolta vaaditaan, jotta koko koulu saadaan mukaan.
KT Mirjam Virtanen toimii Turun normaalikoulun perusopetuksen vararehtorina. Tämä teos pohjautuu hänen opettajan emotionaalista osaamista käsitelleeseen väitöskirjaansa, aiempaan työskentelyyn luokanopettajana ja erityisoppilaiden parissa sekä aiheen koulutuskokemukseen.