Onko inkluusio vain kaunis ajatus siitä, että kaikkien tasavertaiset oppimismahdollisuudet voidaan turvata perusopetuksessa? Onko inkluusio mahdollista saada toimimaan?
Olemme kaikki erilaisia oppijoita, ja tuen tarpeemme vaihtelevat. Niinpä opetuksessa tarvitaan eriyttämistä ja tukitoimia. Tuen antajalla on oltava tietoa erilaisista menetelmistä sekä riittävästi aikaa oppijalle.
Inkluusio koskee oppilasta, opettajaa ja koko koulun toimintakulttuuria. Parhaimmillaan se lisää tasa-arvoa, moninaisuuden hyväksymistä ja yhteenkuuluvuutta.
Kirjassa tarkastellaan inklusiivisen kasvatuksen lähtökohtia, käytänteitä ja haasteita. Teos tarjoaa tietoa ja käytännön malleja siitä, miten tuen tarpeet voidaan kohdata perusopetuksessa. Inkluusion toteuttamisen menetelmistä esitellään muun muassa yhteisopetus, pedagoginen konsultaatio, positiivisen kasvatuksen mahdollisuudet ja inklusiiviseen koulukulttuuriin kasvattaminen.
On loistava ajatus, että kaikki oppilaat pääsevät samaan kouluun. Se ei kuitenkaan riitä. Inkluusio edellyttää monimuotoisia, korkealaatuisia opetusjärjestelyjä.
Kirjan aiheita:
INKLUSIIVISEN KASVATUKSEN MONET MAHDOLLISUUDET
OPPILASLÄHTÖISEN ARVIOINNIN JA TUEN EDISTÄMINEN
YHTEISOPETUS — YKSI MAHDOLLISUUS TOTEUTTAA
INKLUSIIVISTA KASVATUSTA
ERITYISOPETTAJAN KONSULTOIVA ROOLI
POSITIIVINEN KASVATUS INKLUUSION TUKENA
KOULU HYVINVOINTIA TUKEMASSA
Kaikilla kirjoittajilla on pitkä kokemus opetusalalta, opettajankoulutuksesta ja inkluusioon liittyvästä tutkimuksesta. Kirjan toimittajista Marjatta Takala toimii erityispedagogiikan professorina Oulun yliopistossa, Aino Äikäs erityispedagogiikan yliopistonlehtorina Itä-Suomen yliopistossa ja Suvi Lakkala kasvatustieteen, erityisesti inklusiivisen kasvatuksen, yliopistonlehtorina Lapin yliopistossa.