Maksutavoissa on rajoituksia 20.12.-31.12 välisenä aikana verokantamuutosten vuoksi.
Haluatko tiedon uusimmista ammattikirjoista ja tarjouksista? Tilaa uutiskirjeemme.
Näkyväksi tekemisen taito
Klikkaa kuvaa avataksesi se suurempana
HINTA 39,90 €
JÄSENELLE 33,90 €
Ostoskorissa 0 kpl
  • 1. painos, 2022
  • ISBN 978-952-370-214-1
  • Nidottu, 222 sivua
  • Tilausnumero 100082119

Katja Sutela

Näkyväksi tekemisen taito

Pedagoginen kohtaaminen opetuksessa

Arki opettajan työssä rysähti silmille. Huomasin aika pian, että en osannut opettaa kaikkia oppilaita luokassani. Huomio oli pysäyttävä ja sai minut tuntemaan suurta epäpätevyyttä työssä, johon minulla oli kuitenkin asiaankuuluva koulutus.

Hektisen arjen keskellä usein tuntuu siltä, että aikaa yksittäisen oppilaan tarpeiden kohtaamiseen on yksinkertaisesti liian vähän. Tiedän sen omasta kokemuksestani: Kun koen tulevani nähdyksi, kuulluksi ja arvostetuksi juuri sellaisena kuin olen, haluan myös panostaa yhteiseen hyvään niiden ihmisten parissa ja siinä ympäristössä, jossa olen. Jos taas koen, että olen yhdentekevä tai näkymätön näille ihmisille tässä yhteisössä, suuntaan mielenkiintoni muualle. Tähän ikään mennessä olen jo oppinut arvostamaan itseäni näkymättömäksi jäämisen kokemuksesta huolimatta, mutta lapsella ja nuorella tätä taitoa ei vielä välttämättä ole. Siksi onkin tärkeää miettiä yhdessä, miten voisimme edistää kokonaisvaltaista oppilaan kohtaamista omissa kasvatustilanteissamme.
Katja Sutela

Opettajan päänsisäinen piiskuri saattaa motkottaa, että opetuksen pitäisi jo alkaa. Oppilaalla täytyy kuitenkin olla turvallinen ja hyväksytty olo ennen kuin oppiminen on edes mahdollista.

Kuinka luoda oppimisympäristöstä sellainen, että jokainen oppilas tuntisi olonsa tervetulleeksi ja turvalliseksi? Millainen rooli opettajan tunteilla, empatialla, eleillä ja läsnäololla on kohtaamisessa? Miten opettaja voisi päästä lähemmäs oppilaan henkilökohtaista kasvua ja oppimista ja siten toteuttaa vaihtoehtoisia tapoja näyttää osaamista?

Kirjan läpäisevänä teemana kulkee kohtaaminen päivittäisessä pedagogisessa vuorovaikutuksessa. Kohtaaminen voi olla yksinkertaisimmillaan ohimenevä hetki käytävällä ja syvimmillään lähes terapeuttista keskustelua tai vahvaa yhteyden tunnetta.



Tässä teoksessa pureudutaan siihen, miten tärkeä merkitys oppilaan kohtaamisella ja luokan ilmapiirillä on oppimiselle. Kirjan avulla löydät itsellesi luontaisia keinoja edistää oppilaan näkyväksi tulemista ja siten hänen osallisuuttaan ja oppimistaan. Kun oppilas saa kokemuksen ihmisarvosta ja kunnioituksesta, hänen olonsa on levollisempi, hengityksensä tasaisempi ja olkapäänsä rennommat.

Niin oppilaalle kuin opettajalle uusi päivä on uusi mahdollisuus tehdä toisin, nähdä toisin ja uskaltaa olla toisin.

Opettajan ammatillisuudesta puhuttaessa nostetaan esille usein esimerkiksi substanssiosaaminen, pedagogiset taidot, autonomia, erilaisten oppimisympäristöjen hallinta, tutkiva opettajuus, arvot ja etiikka. Opettajan kehollisuutta ja kykyä lukea ja kohdata oppilasta on tuotu tutkimuksissa esiin vähemmän, vaikka se on mielestäni käytännön työssä olennainen osa opettajan ammattitaitoa. — — Hyvä kiertää ihmiseltä toiselle, ja opettajilla on erinomainen tilaisuus olla tämän kiertokulun liikkeellepanijoita ja vauhdittajia.
Katja Sutela

KT Katja Sutela on Oulun yliopiston musiikkikasvatuksen yliopistonlehtori ja laulaja-lauluntekijä. Hän haluaa tuoda esille oppilaan kohtaamisen merkitystä osana opettajan pedagogista ammattitaitoa.

  • 1. painos, 2022
  • ISBN 978-952-370-214-1
  • Nidottu, 222 sivua
  • Tilausnumero 100082119

Auta muita tekemään ostopäätös ja arvioi tuote!

Chat - Asiakaspalvelija on paikalla

  • Hei, miten voin auttaa? Kirjoita kysymyksesi alla olevaan laatikkoon ja paina lähetä.