Graffiteja, salakuuntelua, hidastuksia, heimoja ja klaaneja! Nämä ja monet muut ideat tuovat opetukseen paljon kaivattua toiminnallisuutta.
Oppilaan kannalta on tärkeää löytää omakohtainen ja kokonaisvaltainen lähestymistapa oppimiseen. Oppiaineisiin luokiteltua opetusta voidaan maustaa toiminnallisilla elementeillä, mutta rinnalla on oltava myös laajoja kokonaisuuksia. Tällöin oppilaan oma ihmettely ja työskentelytaidot korostuvat. Opetukselliseen muutokseen tarvitaan uusia työvälineitä ja lähestymistapoja — kokonaisvaltaisen rakenteen luomista.
Tässä kirjassa esitellään toiminnallisia työtapoja ja tarjotaan lukuisia esimerkkejä monialaisista oppimiskokonaisuuksista. Näissä esimerkeissä erilaiset työtavat yhdistyvät mielekkäiksi kokonaisuuksiksi, joita kutsutaan tehtäväkehyksiksi. Tehtäväkehysten avulla monialaisten oppimiskokonaisuuksien rakentaminen mihin tahansa oppiaineeseen ja mille tahansa ikätasolle on helppoa ja hauskaa!
Teoksen tarjoamat mallit mahdollistavat myös yksilölähtöisen ja luovan oppimisen. Teos on siis omalta osaltaan luomassa uudenlaista opetuksellista rakennetta, ja tässä näenkin teoksen kaikkein suurimman arvon: uudistusmielisen pedagogisen otteen. - - Teoksen toiminnallisia tehtäväkehyksiä on helppo seurata ja lähteä soveltamaan käytäntöön.
Nina Maunu
161-sivuinen helppolukuinen teos suorastaan pursuaa käytännön esimerkkejä tavoista toiminnallistaa opetusta opettajan tyyliin sopivimmalla tavalla. Kirja on helppokäyttöinen, ja siitä voi napata vinkkejä käyttöön nopeasti.
Anna Ahonen