Kielenoppiminen tapahtuu leikiten, kun lapsi pääsee vieraan kielen ympäröimäksi laulujen, lorujen ja leikkien avulla. Pieni oppija saa aloittaa rohkein askelin kielipolkunsa kannustavassa ja innostavassa vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Kirjassa yhdistyvät opetusta rikastavat käytännön ideat sekä ymmärrys varhennetun kielenopetuksen pedagogisesta ja tavoitteellisesta toimintaympäristöstä. Kirjan teemakokonaisuudet ja niihin liittyvät leikit, laulut ja toimintaideat antavat opettajalle valmiuksia rakentaa itse monipuolista opetusta omien oppilaiden tarpeet ja kiinnostuksen kohteet huomioiden.
Kieli tarttuu leikiten on kirjoitettu varhennettua A1-kieltä opettaville ja kaikille kielenoppimisesta kiinnostuneille. Teoksen käytännön esimerkit nousevat varhennetusta englannin kielen opetuksesta, mutta ne ovat sovellettavissa eri kielille.
Esim.
Joku oppilaista haluaa esitellä uuden reppunsa. Tartutaan ideaan ja lähdetään oppilaiden kanssa yhdessä tutkimaan reppua. ”Oh, you have new school bag! What colours can you see? How many pockets are there? Are there any zippers?” Yhdessä jutellen vuorovaikutuksessa opitaan uutta ja kerrataan paljon aiemmin opittua. Reppuun liittyviä havaintoja nimetään ja yhdessä toistetaan sanoja tai fraaseja. Muutkin oppilaat innostuvat esittelemään omia reppujansa. Seuraavaksi syntyy hauska pieni Arvaa mikä? -leikkituokio. Muutama reppu kerrallaan tuodaan luokan eteen pöydälle esille, ja opettaja tai joku oppilas vuorollaan kuvailee niistä yhtä. Oppilaat saavat tulla osoittamaan, mitä repuista heidän mielestään kuvailtiin.
Kieli tarttuu leikiten -kirja tarjoaa monipuolista pohdintaa ja vastauksia siihen, miten rakentuu onnistunut ja tavoitteiden suuntaisesti oppilaiden kielitaitoa kehittävä varhennettu kielenopetus.
• Minkälaiset pedagogiset ja teoreettiset näkökulmat antavat suuntaa varhentajalle oman työn suunnitteluun ja toteuttamiseen?
• Miten 6—9-vuotias lapsi oppii vierasta kieltä?
• Millä keinoilla innostetaan ja rohkaistaan oppilaita elinikäisen kielenoppimisen polun alkuun?
Kirjan pedagoginen pohja antaa opettajalle valmiudet rakentaa itse monipuolisia oppimiskokonaisuuksia oppilaiden kiinnostuksen kohteiden mukaan. Kielen opettaminen ilman oppikirjoja voi olla uutta monelle opettajalle. Tämän kirjan tarkoitus onkin tarjota käytännön toimintamalleja ja ideoita toiminnalliseen kielenoppimiseen pikku oppilaiden kanssa leikkien. Käytännön esimerkit, leikit, lauluvinkit ja toimintaideat nousevat varhennetusta englannin kielen opetuksesta, mutta ne ovat sovellettavissa eri kielille.
Ilona Leimu on luokanopettajana Kokkolassa englanninkielisessä CLIL-opetuksessa 1.—4. luokilla. Tämän ohella hän on yli 20 vuoden ajan kehittänyt vieraan kielen opetusta suomenkielisillä 1.—2. luokilla ja viime vuosina toiminut täydennyskouluttajana toiminnallisen varhennetun kielenopettamisen parissa.