Monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOKit) voivat parhaimmillaan innostaa, syventää oppimista ja rakentaa yhteistyötä. Liian usein ne tuntuvat kuitenkin opettajasta ylimääräiseltä urakalta. Epämääräiset tavoitteet, vaihtelevat tulkinnat ja raskas suunnittelutyö saattavat kääntyä ”höntsäilyksi”, joka vie aikaa enemmän kuin antaa.
Iida-Maria Peltomaa tarjoaa tähän arjen haasteeseen selkeän ja käytännönläheisen ratkaisun.
Mokista oppii! kokoaa yhteen opetussuunnitelman linjaukset, teoriataustan ja ennen kaikkea toimivat käytännön työkalut. Tämä opas helpottaa työtäsi ja säästää aikaa! Oppilaat saavat aidosti merkityksellisiä ja innostavia oppimiskokemuksia.
Miksi tämä kirja tekee työstäsi helpompaa?
• Selkeys MOKien viidakkoon: puretaan auki OPSin linjaukset ja käsitteet ymmärrettäviksi ohjeiksi.
• Valmiit rakenteet: kopioitavat työskentelypohjat tukevat suunnittelua, toteutusta ja arviointia.
• Aikaa säästävät työkalut: suunnittelu pysyy hallinnassa ja yhteistyö muiden opettajien kanssa sujuu kevyemmin
• Käytännön esimerkit: kolme toteutusmallia vuosiluokille 1—2, 3—6 ja 7—9 tarjoavat konkreettisia reseptejä oman koulun tarpeisiin.
• Oppilaiden osallisuus: vinkkejä siihen, miten saat oppilaat aidosti mukaan suunnitteluun ja työskentelyyn ilman että kontrolli katoaa.
Kenelle kirja sopii?
• Luokanopettajille ja aineenopettajille, jotka haluavat varmuutta MOKien suunnitteluun.
• Opettajatiimeille, jotka kaipaavat yhteisiä työkaluja ja kättä pidempää yhteistyön tueksi.
• Rehtoreille ja pedagogisille johtajille, jotka haluavat kehittää koulunsa toimintakulttuuria johdonmukaisesti.
Mitä saat kirjan avulla?
• Käytännöllisen oppaan, joka ohjaa vaihe vaiheelta ideasta toteutukseen.
• Konkreettisia, helposti muokattavia mallipohjia eri oppimisympäristöihin.
• Inspiraatiota, jota voit soveltaa niin pienissä projekteissa kuin laajoissa koko koulun hankkeissa.
Mokista oppii! tekee monialaisista oppimiskokonaisuuksista hallittavia, innostavia ja ennen kaikkea opettajan arkea helpottavia.
KM Iida-Maria Peltomaa tutkii väitöstyössään opettajien ammatillista osaamista ja koulun toimintakulttuurin kehittämistä monialaisten oppimiskokonaisuuksien kontekstissa. Hän toimii myös opetushenkilöstön kouluttajana ja pedagogisena asiantuntijana oppiainerajat ylittävään oppimiseen liittyvissä tehtävissä.