Työkirja tukee vahvan pedagogisen keskustelukulttuurin syntyä ja ylläpitämistä varhaiskasvatuksen yksiköissä. Vahva, pedagogiseen kehittämiseen suuntautuva keskustelukulttuuri edistää henkilöstön työhön motivoitumista ja työssä viihtymistä — tosin sanoen se lisää työhyvinvointia.
Työkirjatehtäviä voi ratkoa itsenäisesti, mutta niitä voidaan hyödyntää myös laajemman pedagogiikan kehittämisprosessin osana.
Työkirja on konkreettinen apuväline varhaiskasvatusyksikön lukupiireihin tai vastaaviin yhteisiin opiskelutuokioihin, joista vakiintuessaan muotoutuu hyviä käytäntöjä yksikön pedagogiikan kehittämiselle.
Varhaiskasvatuksen käsikirjan tueksi suunniteltu työkirja sisältää tehtäviä, jotka syventävät ja konkretisoivat käsikirjan artikkelien teemoja. Tehtävissä ohjataan havainnoimaan kasvatustyön arkea sekä pohditaan haasteellisia työn kohtia ja ideoidaan uusia toimintatapoja. Tehtävien avulla voi myös kehittää lapsiryhmissä toteutettavaa toimintaa pitkäkestoisesti.
Tehtävät soveltuvat sekä tiimeissä tapahtuvan ammatillisen kehittymisen ja yhdessä opiskelun tueksi että myös yksilölliseen ammatilliseen pohdintaan. Lisäksi työkirjan tehtäviä voi käyttää alan koulutuksissa.
Työkirjassa esitellään myös muutamia kehittämisvälineitä ja -menetelmiä, joita kutsutaan kehittämispajoiksi. Varhaiskasvatuksen yksiköt voivat käyttää sopivia pajoja haluamallaan tavalla itse valitsemissaan kehittämistehtävissä.
Tekijätiimin jäsen, professori Eeva Hujala: Työkalu varhaiskasvatuksen kehittämiseen
"Varhaiskasvatuksen henkilöstö kaipaa nykyistä vankempaa pedagogista johtajuutta varhaiskasvatustyön tueksi. Myös johtajat haluavat panostaa nykyistä enemmän pedagogiseen johtajuuteen. Yhtenä esteenä on pedagogisen johtamisen työkalujen puuttuminen.
Tästä syystä kokosimme avuksesi työkirjan, joka innostaa pohtimaan ja reflektoimaan omia kasvatuskäytäntöjä ja löytämään niihin uusia näkökulmia. Työkirja kulkee käsi kädessä kirjoittamamme Varhaiskasvatuksen käsikirjan kanssa. Yhdessä ne tarjoavat johtajille ja henkilöstölle yhteisen välineen syventää varhaiskasvatustietoutta ja soveltaa uutta varhaiskasvatuksen tutkimustietoa käytännön kasvatuksen arkeen."