Oppilaantuntemus on yksi opettajan tärkeimmistä työkaluista, joka vaikuttaa kaiken opetus- ja kasvatustyön taustalla.
Hyvä oppilaantuntemus auttaa paitsi opetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa myös oppilaan yksilöllisessä kohtaamisessa ja tukitoimien kohdentamisessa. Sen avulla jokainen opettaja voi auttaa oppilaita oppimaan ja saavuttamaan asetettuja tavoitteita.
Lapset ja nuoren kasvavat ja kehittyvät päivittäin. Samalla aika ja tila oppilaan yksilölliseen kohtaamiseen koulumaailmassa tuntuu vähenevän. Tämä teos tarjoaa opettajille kokonaiskuvan oppilaantuntemukseen vaikuttavista tekijöistä ja konkreettisia keinoja, joilla oppilaantuntemusta voi kartuttaa.
Anssi Roiha on koulutukseltaan erityisluokanopettaja ja englannin aineenopettaja. Hän työskentelee erityispedagogiikan yliopistonlehtorina Jyväskylän yliopistossa.
Jerker Polso on koulutukseltaan erityisopettaja ja luokanopettaja. Hän työskentelee Jyväskylän normaalikoulussa perusopetuksen 1.—6. luokkien rehtorina.
Muut kirjoittajat ovat lukujensa teemoihin erikoistuneita kokeneita opettajia, tutkijoita ja kasvatusalan ammattilaisia.
Katso kirjan aiheeseen liittyvän Keinoja oppilaantuntemuksen kartuttamiseen -webinaarin tallenne: