Arviointi voi tuntua monimutkaiselta ja kuormittavalta.
Miten tehdä arvioinnista selkeämpää, vaikuttavampaa ja mielekkäämpää sekä itselle että oppijoille?
Hyvin suunniteltu ja toteutettu arviointi:
• Motivoi oppijoita: Antaa selkeitä tavoitteita ja kannustaa etenemään.
• Ohjaa opettajan työtä: Antaa tietoa siitä, mitkä asiat kaipaavat lisää huomiota tai syventämistä.
• Edistää oppimista: Arviointi auttaa oppijaa ymmärtämään omia oppimisprosessiaan ja kehittymään tiedostavammaksi oppijaksi.
• Mahdollistaa yksilöllisen tuen: Sen avulla tunnistetaan oppijoiden erilaiset tarpeet ja räätälöidään opetusta tukemaan jokaisen oppimispolkua.
Arviointi on keskeinen opettajan työväline oppimisen ohjaamisessa, ja siihen suhtaudutaan syystäkin vakavasti.
Arviointi auttaa ymmärtämään asetetut tavoitteet, löytämään keinot tavoitteiden saavuttamiseksi ja lopulta tunnistamaan, millainen osaaminen tietyllä hetkellä on saavutettu. Jos arviointi näyttää opettajasta monimutkaiselta ja useaan suuntaan kurkottavalta otukselta, sellaiseksi myös oppijat sen kokevat.
Arvioinnin käsikirjan tavoitteena on syventää arviointiymmärrystä ja -osaamista sekä selkiyttää arvioinnin eri näkökulmia.
Uskallatko haastaa arviointiajatteluasi ja lähteä yhdessä kirkastamaan arvioinnin sävyjä? Tämä kirja tarjoaa lukuisia teoreettisia ja käytännöllisiä työkaluja oman arviointipolun värien kirkastamiseen. Voit itse päättää, kuinka näitä suteja ja pensseleitä käytät ja millaisissa väreissä polkusi säihkyy.
"Parhaimmillaan teos toimii omien arviointikäytänteiden tarkastelemisen peilinä ja ohjaa haastamaaan omaa arviointiajattelua. Tuore tutkimustieto, monipuoliset harjoitukset ja erilaiset käytännön vinkit syventävät arviointiosaamista ja avaavat arviointia eri näkökulmista."
Katariina Knuutinen, äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Lue arvio kokonaisuudessaan