Arviointi on keskeinen opettajan työväline oppimisen ohjaamisessa, ja siihen suhtaudutaan syystäkin vakavasti.
Toisinaan arviointi saatetaan jopa kokea kuormittavaksi, ristiriitaiseksi ja haastavaksi. Se on opetuksen kehittämiseen liittyvässä keskustelussa jatkuvasti kuuma peruna — jos ei nyt ihan pakkomielle. Se ohjaa opiskelua ja oppimista enemmän kuin mikään muu tekijä oppimistilanteissa.
Arviointi auttaa ymmärtämään asetetut tavoitteet, löytämään keinot tavoitteiden saavuttamiseksi ja lopulta tunnistamaan, millainen osaaminen tietyllä hetkellä on saavutettu. Jos arviointi näyttää opettajasta monimutkaiselta ja useaan suuntaan kurkottavalta otukselta, sellaiseksi myös oppijat sen kokevat.
Arvioinnin käsikirjan tavoitteena on syventää arviointiymmärrystä ja -osaamista sekä selkiyttää arvioinnin eri näkökulmia.
Uskallatko haastaa arviointiajatteluasi ja lähteä yhdessä kirkastamaan arvioinnin sävyjä? Tämä kirja tarjoaa lukuisia teoreettisia ja käytännöllisiä työkaluja oman arviointipolun värien kirkastamiseen. Voit itse päättää, kuinka näitä suteja ja pensseleitä käytät ja millaisissa väreissä polkusi säihkyy.
HUOM.
Kirjaa kirjoitettaessa on ollut tiedossa perusopetuksen arviointikriteerien uudistaminen ja lukiokoulutuksen käynnissä oleva opetussuunnitelmauudistus.
"Parhaimmillaan teos toimii omien arviointikäytänteiden tarkastelemisen peilinä ja ohjaa haastamaaan omaa arviointiajattelua. Tuore tutkimustieto, monipuoliset harjoitukset ja erilaiset käytännön vinkit syventävät arviointiosaamista ja avaavat arviointia eri näkökulmista."
Katariina Knuutinen, äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori
Lue arvio kokonaisuudessaan